Svar: Ændret humør
15. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Anette
Det lyder ganske rigtigt som om at der udviklingsmæssigt sker meget med din dreng lige nu og han gennemgår ganske sikkert det du beskriver som "et tigerspring" :o)
I disse perioder udvikler de sig ofte måde motoriske og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse og svære at gøre tilpas:o)
Han er så gammel nu, at han tydeligt fornemmer om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Han bruger sine arme og hænder bevidst, tager ud efter ting, holder fast, begynder at slippe igen og bliver hele tiden bedre og bedre til at styre sine arme og hænder. Det lyder simpelt, men det er faktisk meget komplekst og på sigt bliver han i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Han lyder til at være rigtig godt igang motorisk, han triller rundt, vender fra mave til ryg og begynder også at trille fra ryg til mave, han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns), tager fat i sine tæer osv...
Og så udvikler han også hele tiden sit sprog, bruger sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Han skriger højt, brummer dybt, får flere og flere forskellige lyde og nogle gange skriger han så højt, at han bliver forskrækket over sig selv ..:o)
Det er helt normalt at han lige nu derfor søger dig lidt ekstrameget og har brug for lidt mere nærhed, fysisk kontakt og omsorg end du tidligere har oplevet :o)
Planen for dagen er fin og alderssvarende. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske