Svar: Ændret humør

15. marts 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anette

Det lyder ganske rigtigt som om at der udviklingsmæssigt sker meget med din dreng lige nu og han gennemgår ganske sikkert det du beskriver som "et tigerspring" :o)

I disse perioder udvikler de sig ofte måde motoriske og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse og svære at gøre tilpas:o)

Han er så gammel nu, at han tydeligt fornemmer om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Han bruger sine arme og hænder bevidst, tager ud efter ting, holder fast, begynder at slippe igen og bliver hele tiden bedre og bedre til at styre sine arme og hænder. Det lyder simpelt, men det er faktisk meget komplekst og på sigt bliver han i stand til at udvikle endnu flere ...

Annonce

... færdigheder.

Han lyder til at være rigtig godt igang motorisk, han triller rundt, vender fra mave til ryg og begynder også at trille fra ryg til mave, han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns), tager fat i sine tæer osv...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så udvikler han også hele tiden sit sprog, bruger sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Han skriger højt, brummer dybt, får flere og flere forskellige lyde og nogle gange skriger han så højt, at han bliver forskrækket over sig selv ..:o)

Det er helt normalt at han lige nu derfor søger dig lidt ekstrameget og har brug for lidt mere nærhed, fysisk kontakt og omsorg end du tidligere har oplevet :o)

Planen for dagen er fin og alderssvarende. Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder