Svar: Bærestilling og bæresele
18. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Hej igen.
Der er ikke samme belastning på barnets ryg, når man bærer barnet på armen, som når barnet sidder i en bæresele. På armen vil man helt naturligt skifte stilling og flytte barnet lidt rundt, fordi man mærker tyngden og belastningen på sin egen arm og når barnet på den måde får et bevægelsesskift, så skifter belastningen på barnets ryg.
I en bæresele sidder barnet på samme måde hele tiden og sidder således mere passivt og stille. Det kan aflaste forældrenes arme en gang imellem og således være praktisk og med den alder jeres dreng har nu, så vil han kunne side med ansigtet ud mod verden i en bæresele. Når han sover bør han dog vende ind mod jeres brystkasse med sit ansigt og aller helst lægges ned og sove liggende. Det er nemligt begrænset, hvor længe han kan sidde i selen - max 45-60 minutter af gangen og kun 1 gang dagligt.
Hvor længe han kan sidde afhænger dog også af hvor meget han genrelt sidder, hvis han også sidder i skråstol, autostol og lignende, så sidder han forholdsvis meget og tåler således ikke at sidde i bæresele særlig lang tid. Modsat, hvis han aldrig sidder i skråstol, autostol eller lignende, så kan han godt tåle at sidde længere i en bæresele en gang imellem. Det er altså den daglige belastning på hans rygsøjle som skader.
Samtidig vil han forholdsvis hurtigt blive for tung at bære i en bæresele. Nu ved jeg ikke hvad han vejer, men når han når op på 9-10 kg, så vil han være meget tung at have i en bæresele og derfor er det ofte begrænset, hvor længe man reelt kan bruge den. Mange børn når jo op på denne vægt ret hurtigt ...
Alternativet er en slynge, her er der ikke belastning på barnets ryg på samme måde og barnet vil kunne sidde i en slynge i længere tid af gangen. Mange bruger også slyngen til barnet er over et år.
Måske kender I nogen der har en bæresele I kan låne, så kan I bruge den i de måneder det er relevant.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske