Svar: Bæresele vs. slynge

18. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lotte

Tillykke med din lille datter:o) Da Matilda kun er 5 uger gammel, så er det meget længe at sidde i en bæresele, hvis hun sidder der 3 timer dagligt. Det anbefales normalt at børn kun sidder max ½ time af gangen og ikke mere end et par gange dagligt ...

Denne anbefaling har man lavet fordi børn generelt sidder alt for meget og det er deres krop slet ikke beregnet til så længe de er små. Børn har bedst af at ligge ned og de bør i deres vågne perioder ligge på maven. Det er fra maveliggende stilling at børn lærer at vende og dreje, trille omkring, krybe, kravle osv. og det er også i maveliggende stilling at barnet styrker sin ryg, så barnet i en alder af ca 6 mdr. er stærk nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol.

Ud over at sidde i bæresele, så sidder din datter sandsynligvis også i autostol, måske har du en skråstol til hende eller en sækkestol du sætter hende i og hendes samlede tidsforbrug, hvor hun sidder udgør således meget let mange timer og også mange flere timer end de 3, hvor du går rundt med hende ...

Så lille som hun er bør hun faktisk slet ikke sidde. Når hun sidder i en bæresele, så vil hun for det første hænge i selen og der vil være en belastning af hendes rygsøjle. Hun bærer faktisk sin egen vægt. For det andet vil hendes hage falde ned mod brystkassen, hun er endnu ikke i stand til at holde sit hoved selv og siddende i bæreselen, vil hovedet falde ned og falde til siden, hvilket vil hæmme hendes vejrtrækning.

I en ...

Annonce

... slynge har man ikke samme belastning af rygsøjlen og man skal altid lægge barnet i slyngen, så hovedet hviler afslappet og lige i forlængelse af rygsøjlen. Når din datter ligger i slyngen, skal du altså forsøge at lægge hende, så hun har frie luftveje og ligger afslappet og rart med kroppen. Det kan være en meget bedre måde for hende at blive transporteret på og det kan hun tåle i længere tid.

Omkring 3 måneders alderen vil de fleste børn være i stand til at holde deres hoved selv i længere tid. Her kan man så begynde at bruge bæreselen lidt mere. Stadig dog kortvarigt - det vil sige at vi her taler om en time af gangen 1 til max 2 gange dagligt. Igen skal man altid huske på, hvor meget barnet i øvrigt sidder i løbet af dagen og at maveliggende stilling og at ligge ned generelt er det bedste. Der er således stor forskel på om man dagligt benytter sig af at lade barnet sidde i bæresele eller om det er fordi man skal i zoo en dag, hvor barnet så sidder mere end det ellers ville gøre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Børn tager ikke skade af hvis de en gang imellem, fordi man skal på tur, sidder i længere tid. Det der skader er den daglige belastning af ryggen.

Det bedste for din datter er derfor at ligge ned i en barnevogn. Det bør være en vogn med god affjedring og en god madras, store hjul som er gode i forskelligt terræn. Er dette ikke muligt, så er det bedste alternativ en slynge, fordi hun der ligger ned og ikke en bæresele.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder