Svar: Hvordan bør nyfødte sove?
23. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære nye mor
Dejligt at høre at graviditeten går stille og roligt fremad og at I nu er ved at gøre de sidste til klar til den lille:o) Det bliver en dreng, kan jeg forstå .. dejligt!
Spæde børn kan godt lide at blive puttet og ligge tæt. Det betyder at de godt kan lide at blive svøbt i enten dyne eller tæppe. Det minder dem om tiden i livmoderen, hvor de hver gang de har sparket eller strakt deres arme er stødt ind i mors maveskind. De er vant til at ligge i en lille hule og derfor er det trygt og dejligt for dem, at blive svøbt og ligge på lidt trang plads, når de er helt små.
Jeg kan ikke se hvor stor jeres babyseng er, det kan sagtens være at I med det samme kan lægge jeres dreng der, måske kan den så tætnes lidt i siderne med en sengrand eller lignende, så I på den måde får den lavet lidt mere huleagtig. Nogle sætter også en himmel over fordi det kan være med til at skærme - det er altså ikke kun for at de skal se yndig ud:o)
Ellers er det fint med barnevognskassen, i Danmark bruger mange en lift i barnevognen de første måneder og barnet sover også i liften indendøre ...
Du kan putte ham med en dyne eller et tæppe, det afhænger helt af hvor varmt det er hos jer. Man anbefaler normalt melelm 16-20 grader i soverum og i øvrige rum, kan det jo efter vind og vejr godt være varmere. Det man skal være opmærksom på omkring små børn er at de afgiver meget varme fra især hovedet og maven. Deres temperatur-reguleringscenter er meget umodent og der er en risiko for at små børn kan blive overophedet. Netop overophedning er en faktor man medtænker i forbindelse med vuggedød.
Vi har i DK tre enkle råd i forhold til vuggedød:
- Læg dit barn til at sove på ryggen og sørg for at barnets hoved drejes skiftevis til højre og venstre side, så barnet undgår lejringsbetinget skævt kranie.
- Lad være med at ryge under graviditet - og undgå tobaksrøg i hjemmet. Det gælder i hele hjemmet, i alle rum, som barnet opholder sig i. Røg som sidder i gardiner, tøj osv. kan også påvirke et lille barn.
- Lad ikke dit barn få det for varmt, når det sover. Du skal være opmærksom på hvordan dit barn føles i nakken og på brystkassen. Hvis barnet er svedet, har barnet det for varmt og skal afklædes. Barnet skal som sagt sove køligt men uden at få træk. Det skal ligge på et fast underlag og det skal ikke pakkes tæt i dyner eller tæpper. Du kan starte med at svøbe din dreng og når han så sover, så letter du på svøbet, så han ikke ligger pakket tæt - eller som man gør, hvor du bor, lader ham sove under et tæppe der er pakket rundt om madrassen..
Jeg håber ovenstående er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke med det hele - glæder mig til at høre, hvad han er for en lille en:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske