Søvn og flaske - og mareridt hos storebror

23. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn og flaske -  og mareridt hos storebror

Hej Helen!

Tak for dit sidste svar vedr. søvn. Heldigvis er jeg mere struktureret, end du havde forstået på mit sidste brev, så helt galt er det ikke! :0)

Min datter på nu 3½ mdr. har på nuværende tidspunkt følgende døgnrytme (ca.):

8.00 vågner og leger

11.00 får bryst, hvor hun falder hen, bliver lagt i barnevognen og falder oftest hurtigt i søvn. Vågner engang mellem, hvor hun for det meste kan blive rokket i søvn igen.

12.30 vågner, får bryst og leger

15.00 (som kl. 11)

17.00 (som kl. 13)

20:00 falder hen ved brystet og bliver lagt ind i mor og fars seng, hvor jeg bliver indtil hun sover. Der går sjældent mere end et minuts tid.

20-08: jeg vågner hver 2.-3. time ved, at hun møffer rundt i søgning efter brystet. Her får hun bryst liggende, hvor hun falder i søvn igen. Når hun er færdig med at amme, pakker jeg sydfrugterne sammen så hun ikke ligger med brystet i munden, mens hun sover.

Vores datter er utrolig nem og glad (i modsætning til vores søn, da han var i den alder) og jeg kan sagtens leve med, hvordan vores dag fungerer på nuværende tidspunkt. Men hvor seriøst skal man tage det med, at jo hurtigere man gør det, jo nemmere er det at få børnene ud af dobbeltsengen?

Jeg synes, det er dejligt nemt at amme liggende, da jeg så vågner mindst muligt, så jeg vil helst vente med at få hende over i sin egen seng, til hun er færdig med at amme om natten, altså når hun er omkring 6 mdr. Men er der ...

Annonce

... noget, der taler for, at jeg allerede skal gøre det nu?

Hertil skal det siges, at jeg ikke tror på, at hun vil sove lige så godt igennem, hvis hun bliver lagt i egen seng, som hun gør nu, da hun om natten putter sig ind til mig. Jeg må indrømme, at jeg frygter kampen, der skal tages, men udskyder måske også bare projektet, som måske gør det værre?!

Derudover tænker jeg på, om det vil være en idé at give hende en flaske at sove på om aftenen, når hun er 4 mdr. Hun vejer over 7 kg, og jeg tænker, at det vil få hende til at tage flere timer i streg, inden hun skal ammes, hvis hun får en flaske at sove på. Vi er ikke allergikere, men jeg vil gerne amme hende så meget som muligt for at undgå allergi o.a.

Hvad siger du?

Til sidst vil jeg høre dig, hvad jeg skal gøre med min søn på 2½ år. Næsten hver aften/nat, vågner han og er helt ved siden af sig selv. Han græder og spænder i alle muskler i kroppen og det virker som om, vi ikke kan nå ind til ham. Vi tolker det som mareridt. Nogle gange kan jeg blive så frustreret over, at han ikke kommer ud af den onde cirkel og er så ked/anspændt, at jeg får lyst til at ruske ham, så han vågner. Det gør jeg selvfølgelig ikke, men det er meget frustrerende for os at se ham sådan.

Hvad er det bedste, vi kan gøre? Og ved du, om der findes nogen børnebøger, der forklarer, hvad mareridt/drømme er? Vi har svært ved at forklare ham det, da han tror, det er noget konkret.

Det var vist det!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor