Svar: Tøj med phthalater
20. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Jeg tør ikke love dig at der ikke kan findes phthalater i børnetøj og i de mærker du nævner, jeg kan dog give dig lidt viden om hvad jeg ved ...
Phthalater er blødgørere som bruges til at blødgøre plastik (PVC) og der har været rigtig meget opmærksomhed på indhold af Phthalater i blandt andet legetøj til børn. Det er derfor forbudt i Danmark at sælge legetøj indeholdende phthalater til børn under 3 år.
I forhold til tekstiler, så bruges phthalater også til dette, det kan være f.eks. regntøj men det handler også om tøj med tryk. Altså små billeder på maven af en t-shirt, logoer, navnetræk osv. som kommes på tøjet. Nogle gange er disse PVC-tryk tykt, så man får en effekt, hvor mærket er hævet op over tøjets flade, andre gange er det et meget tyndt lag, der ligner lidt maling i konsistens og udseende.
Den bedste måde at undgå PVC, phthalater og andre betænkelige kemikalier i tekstiler, er at købe tøj og stof, der er miljømærket med EU's "Blomsten" eller "Svanemærket". Disse mærker er godkendte miljømærker og ved at vælge disse, burde du være sikker på at tøjet er fri for skadelige kemikalier.
Du kan læse mere om phthalater på hjemmesiden miljoeogsundhed.dk og jeg mener også at miljøstyrelsen har udgivet en bog "Håndbog om kemikalier i tøj", hvor du kan læse mere omkring netop dette emne. Du kan læse mere på miljøstyrelsen - www.mst.dk
Jeg håber dette er en hjælp videre frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske