Svar: Tøj med phthalater

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Charlotte

Jeg tør ikke love dig at der ikke kan findes phthalater i børnetøj og i de mærker du nævner, jeg kan dog give dig lidt viden om hvad jeg ved ...

Phthalater er blødgørere som bruges til at blødgøre plastik (PVC) og der har været rigtig meget opmærksomhed på indhold af Phthalater i blandt andet legetøj til børn. Det er derfor forbudt i Danmark at sælge legetøj indeholdende phthalater til børn under 3 år.

I forhold til tekstiler, så bruges phthalater også til dette, det kan være f.eks. regntøj men det handler også om tøj med tryk. Altså små billeder på maven af en t-shirt, logoer, navnetræk osv. som kommes på tøjet. Nogle gange er disse PVC-tryk tykt, så man får en effekt, hvor mærket er ...

Annonce

... hævet op over tøjets flade, andre gange er det et meget tyndt lag, der ligner lidt maling i konsistens og udseende.

Den bedste måde at undgå PVC, phthalater og andre betænkelige kemikalier i tekstiler, er at købe tøj og stof, der er miljømærket med EU's "Blomsten" eller "Svanemærket". Disse mærker er godkendte miljømærker og ved at vælge disse, burde du være sikker på at tøjet er fri for skadelige kemikalier.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan læse mere om phthalater på hjemmesiden miljoeogsundhed.dk og jeg mener også at miljøstyrelsen har udgivet en bog "Håndbog om kemikalier i tøj", hvor du kan læse mere omkring netop dette emne. Du kan læse mere på miljøstyrelsen - www.mst.dk

Jeg håber dette er en hjælp videre frem:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor