Svar: Hoppegynge - 8 mdr.

8. marts 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej

Personligt synes jeg ikke at en hoppegynge er en god idé. JEg ved godt at der på markedet findes hoppegynger som 'kan bruges' fra barnet er tre måneder og det eneste krav er at barnet kan holde hovedet selv; men det er efter min mening ikke hensigtsmæssigt.

Når barnet sidder i en hoppegynge er det en passiv bevægelse og selve hoppet giver barnet mange stød op i ryggen. Et barn som er normalt udviklet, har rig mulighed for at bevæge kroppen på en mere hensigtsmæssig måde, når barnet sidder på skødet eller ...

Annonce

... leger på gulvet.

Hvis man ønsker at placere sit barn i en hoppegynge bør barnet være så gammelt at det selv kan sidde frit på gulvet og dermed har styrke nok i ryg og nakke til dette. De fleste børn vil ikke kunne dette før i 7-8 mdr´s alderen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når barnet er 7-8 mdr. synes jeg det er mere hensigtsmæssigt at bruge en babygynge, hvor barnet sidder på normal vis og bliver skubbet langsomt frem og tilbage. Det er både med til at styrke barnets rumfornemmelse og balance og dermed langt at foretrække fremfor en hoppegynge.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder