Svar: Hoppegynge - 8 mdr.
8. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Hej
Personligt synes jeg ikke at en hoppegynge er en god idé. JEg ved godt at der på markedet findes hoppegynger som 'kan bruges' fra barnet er tre måneder og det eneste krav er at barnet kan holde hovedet selv; men det er efter min mening ikke hensigtsmæssigt.
Når barnet sidder i en hoppegynge er det en passiv bevægelse og selve hoppet giver barnet mange stød op i ryggen. Et barn som er normalt udviklet, har rig mulighed for at bevæge kroppen på en mere hensigtsmæssig måde, når barnet sidder på skødet eller leger på gulvet.
Hvis man ønsker at placere sit barn i en hoppegynge bør barnet være så gammelt at det selv kan sidde frit på gulvet og dermed har styrke nok i ryg og nakke til dette. De fleste børn vil ikke kunne dette før i 7-8 mdr´s alderen.
Når barnet er 7-8 mdr. synes jeg det er mere hensigtsmæssigt at bruge en babygynge, hvor barnet sidder på normal vis og bliver skubbet langsomt frem og tilbage. Det er både med til at styrke barnets rumfornemmelse og balance og dermed langt at foretrække fremfor en hoppegynge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske