Svar: Hvad skal han sove i?
7. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Det vil naturligvis være dejligt for Victor, hvis han kunne lære at sove uden alt for meget dyne, nu hvor det bliver varmere. Det er vigtigt at han kan komme af med varmen og det er rigtig fint, hvis han begynder at kunne bruge sig selv lidt mere fysisk og således begynder at kunne finde en stilling som er rar for ham at sove i...
Jeg kan dog sagtens forstå at du har brug for en eller anden måde at svøbe ham på, fordi han jo er vant til at falde i søvn på den måde og jeg tænker at du må forsøge at putte ham på siden i barnevognen med en dyne over sig. og så må du stå og holde hænderne på ham, så han føler sig tryg og omsluttet. Når han så sover, så må du lægger ham tilbage på ryggen og lettet lidt på dynen eller hvad han nu ligger med, så det ikke bliver for varmt.
Nogle familier køber, syer selv eller får syet en bomuldskørepose eller en sovedragt i bomuld. Det er en pose/dragt som er lavet med ærmer og hvor benene så ligger inde i en pose. Det kan laves i bomuldsstof ), så det ikke er for varmt (fleece bliver f.eks. for varmt til årstiden nu) og vil samtidig kunne give den tryghed du søger... Du kan prøve at søge på nettet eller se i lokalavisen efter nogen der kan sy en sådan pose, hvis du ikke selv kan...
Du kan også forsøge at lære din lille dreng at sove uden andet end almindeligt tøj på og så et tæppe eller dyne over sig. Måden at lære ham det på er som sagt ved at putte ham og stå ved ham, lade dine hænder have lidt tyngde på hans krop. Vug ham evt. stille imens han ligger på siden, og hjælp ham på den måde til at finde roen.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske