Svar: Brug af skråstol, autostol og puder

2. marts 2004

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Nybagte tvillingemor

Først et stort tillykke med drengene.

For at begynde med det sidste først, så hører skråstolen til en af de ting, jeg normalt siger kan undværes, når man skal købe udstyr til børnene. Jeg har dog forståelse for at det for forældre til tvillinger kan være praktisk og jeg ved også at mange børn godt kan lide at være i en skråstol.

Men efter min mening, så har børn brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og kravle. Barnet skal lære glæden ved selv at mosle rundt og på den måde styrke sine muskler. At sidde passivt og blive underholdt er ikke ideelt.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at forældre i stedet sidder med barnet på skødet, simpelthen fordi man som forældre altid vil flytte lidt rundt på barnet, når man har det i armene. Det er derfor ikke passivt på samme måde at sidde hos forældrene og at sidde i en stol.

Om brug af skråstole og varighed kan man sige:
- Et lille barn, der ikke kan trille fra mave til ryg, bør max sidde i stolen 2 x 10 minutter dagligt.
- Et barn på 2-3 mdr. som er aktiv og i bevægelse, kan sidde lidt længere.
- Et barn der kan sidde selv, skal ikke længere sidde i skråstol.

Dertil kommer at man skal vurdere hvor meget barnet sidder i autostol. Hører man til de der jævnligt kører op at handle med barnet i en autostol, så har barnet siddet nok for den dag og skal tages ud af stolen og være på gulvet, når man kommer hjem. Det er meget uhensigtsmæssigt at have barnet siddende i en autostol og flytte det over i en skråstol senere.

Man kan købe autostole, som børn kan sidde i fra spæde. For brugen af disse gælder det samme som ved skråstol. At de skal bruges minimalt. Når man har ...

Annonce

... tvillinger, så vil de fleste ofte ty til at bruge en babyautostol, da der jo skal være plads i bilen til to børn. Det kan derfor være en fordel at leje stole, som man så skifter ud, efterhånden som barnet vokser og bliver ældre og dermed skal have en anden form for støtte.

Hvis man skal køre på længere ture, så kan det være nødvendigt at holde pauser undervejs, så barnet få mulighed for at blive bevæget og skifte stilling.

Med hensyn til at ligge på gulvet, så kan det være en fordel at bruge et almindeligt vattæppe. Det fylder ikke så meget, når det skal pakkes væk og det kan gå i vaskemaskinen, hvilket er praktisk, når børnene gylper.

I sengen er det vigtigt at underlaget er fladt. Madrassen skal være af en tykkelse, hvor tremmerne i bunden af sengen ikke føles igennem, når barnet bliver større og vejer mere. På madrassen bruges et bomuldslagen evt. et stræklagen. Den 'flade og glatte' seng giver barnet mulighed for selv at kunne bevæge sig rundt. Det er uhensigtsmæssigt at ligge barnet til at sove på en dyne, fordi man selv synes at det ser blødt og dejligt ud.

Hovedpude giver man ikke små børn. Man kan i stedet ligge en stofble, som kan suge mælken, hvis barnet gylper.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan godt hæve hovedenden på madrassen, f.eks. ved at komme et ringbind ind under madrassen. Det kan være en fordel hos børn, som har problemer med væske i mellemøret.

Når I giver jeres drenge flaske er det bedst, hvis I kan sidde med dem på skødet, som når man ammer. Børn der spiser af flaske spiser ofte hurtigere end børn der bliver ammet, men barnet har fortsat behov for den kontakt der automatisk følger med amning.

Du spørger hvordan I beskytter drengens rygge bedst. Ud fra ovenstående kan du sikkert regne ud af jeg vil sige følgende:
- Lad børnene være på gulvet, hvor de får styrket ryg, nakke og mave og lærer at rulle, krybe, kravle, få balance og styrke.
- Undgå passive stillinger. Og når det er ødvendigt at 'placere' barnet, så gør det med omtanke.
- Undgå at stable barnet op med puder, så det ikke lærer at holde sig selv og styrke sine muskler.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder