Svar: Bør nyt legetøj vaskes inden brug?
25. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Det kan være en udmærket idé at vaske legetøj inden barnet får det og putter det i munden. Ligesom det kan være en god idé at vaske tøj, sengetøj, sutter osv. før man tager det i brug.
Jeg tror ikke legetøj normalt tåler kogning, men det vil være fint nok at du vasker det i hånden med et almindeligt miljømærket opvaskemiddel og så skal du naturligvis se dig godt for, når du vælger legetøj.
Forbrugerstyrelsen tester ofte legetøj og finder desværre stadig Ftalater i legetøj, selvom der er forbud mod at sælge det. Ftalater mistænkes for at være kræftfremkaldende og nedsætte forplantningsevnen, og det er forbudt i legetøj til børn under tre år, fordi børnene ved at stoppe legetøjet i munden kan sutte ftalaterne i sig.
Hvis man vil være helt sikker på ikke at købe produkter, som indeholder ftalater, så skal man helt undgå den bløde plastik, da Ftalater netop bruges som blødgørere i plast.
Undgå også legetøj som lugter godt. Det skyldes ofte at der er tilsat parfume, hvilket kan være medvirkende til parfumeallergi på længere sigt. Generelt gælder at det kan være en god idé at lade legetøj ligge uden for emballagen lidt tid, så evt. kemikalier kan dampe af eller som du gør - altså sørge for at vaske det godt.
Håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske