Svar: Bør nyt legetøj vaskes inden brug?

25. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Rikke

Det kan være en udmærket idé at vaske legetøj inden barnet får det og putter det i munden. Ligesom det kan være en god idé at vaske tøj, sengetøj, sutter osv. før man tager det i brug.

Jeg tror ikke legetøj normalt tåler kogning, men det vil være fint nok at du vasker det i hånden med et almindeligt miljømærket opvaskemiddel og så skal du naturligvis se dig godt for, når du vælger legetøj.

Forbrugerstyrelsen tester ofte legetøj og finder desværre stadig Ftalater i legetøj, selvom der er forbud mod at sælge det. Ftalater mistænkes for at være kræftfremkaldende og nedsætte forplantningsevnen, og det er forbudt i legetøj til ...

Annonce

... børn under tre år, fordi børnene ved at stoppe legetøjet i munden kan sutte ftalaterne i sig.

Hvis man vil være helt sikker på ikke at købe produkter, som indeholder ftalater, så skal man helt undgå den bløde plastik, da Ftalater netop bruges som blødgørere i plast.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Undgå også legetøj som lugter godt. Det skyldes ofte at der er tilsat parfume, hvilket kan være medvirkende til parfumeallergi på længere sigt. Generelt gælder at det kan være en god idé at lade legetøj ligge uden for emballagen lidt tid, så evt. kemikalier kan dampe af eller som du gør - altså sørge for at vaske det godt.

Håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla