Svar: Udstyr til start i vuggestue eller dagpleje
25. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Det vil for det første være rigtig godt at du taler med dagplejen eller vuggestuen om, hvad de forventer at din dreng har med. Nogle steder skal man f.eks. selv medbringe bleer og mad, andre steder er det noget som er med i prisen man betaler.
Med hensyn til udstyr så vil det også være godt at drøfte de daglige rutiner med stedet hans skal passes. Skal du medbringe hans barnevogn eller skal han sove i krybbe, sove inde eller ude osv. Det vil også være rart for dig at vide om de er uden for hver dag, for så skal han jo have tøj med efter vind, vejr, årstid...
Din dreng vil naturligt lege meget på jorden og derfor er det vigtigt at han har varmt nok tøj på. Han sidder meget stille og da jorden er kold, vil det være godt med en flyverdragt, regntøj vil i øjeblikket ikke være nok, men vil være fint i takt med at foråret kommer - under regntøj kan man evt. have en fleece dragt eller alternativt kan du til den tid købe termotøj til ham, når han skal være ude.
Så en liste kunne se nogenlunde således ud:
- Evt. egen vogn til at sove i, dyne, barnevognesele osv.
- Flyverdragt, fleece, termotøj, regntøj, almindelig trøje, jakke - det afhænger helt af årstiden. Lige nu vil en flyverdragt nok være passende - det er koldt. Den skal dog være blød, så han stadig kan bevæge sig i den. Termotøj kan bla. købes hos Termoland.dk
- Hue og handsker er nødvendigt til udendørs brug. Det anbefales ikke med halstørklæde, men i stedet kan bruges en halsedisse og en elefanthue, som dækker kinderne og ned om halsen. Handsker skal være uden snor.
- Sko eller støvler som er vandtætte til udendørs brug. Da han er begyndt at rejse sig ved tingene kan det være fornuftigt at han har et par rigtige sko med vandtætte såler. Du må se, hvad du kan finde - han vokser hurtigt og de skal også være meget lette, da han ikke er ældre. I takt med at han bliver ældre, skal han naturligvis have rigtige sko og støvler og når han rigtigt begynder at gå, så vil det være praktisk også at have et par gummistøvler... Men lige nu kan det være fint med et par sko/støvletter med vandtætte såler.
Der findes dog også det der hedder Vogelein overtræksbukser, som er bukser med påsyet fod. Det kunne også være en mulighed, hvis han sidder meget, men endnu ikke går og derfor ikke kan have rigtige sko på fødderne. Det er jo også lidt afhængigt at hvor stor han er, det er jo begrænset hvor små sko man kan købe og han er jo stadig ikke særligt gammel. Normalt anbefales sko jo først, når børn begynder at gå rundt.. Derfor kan disse bukser være en mulighed for jer: Se vogelein.dk
- Hjemmesko. Det skal så være nogle helt bløde og eftergivelige typer med skridsikre såler. Det kan f.eks. være små skindfutter, så hans fødder fortsat kan bevæge sig frit, samtidig med at han kan stå fast, når han rejser sig.
- Skiftetøj, ekstra undertøj, strømper, bukser, bluser, hagesmæk osv. Hvis han bliver våd eller lignende, skal det være muligt for den der passer at give ham tørt på
- Madkasse, frugt, bleer, sutteflaske, sut, sutteklud, sovebamse osv. Han har brug for en lille taske, hvor han kan have det hele i.
- Mærker i tøjet - der skal være navn i hans tøj, så personalet kan finde ud af hvis der er hvis.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med indkøringen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske