Svar: Klapvogn hvornår
21. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Malene og lille Maria
En klapvogn kan være betydeligt mere praktisk, når man skal have den med i bilen, så jeg kan godt forstå dit ønske:o)
Nu findes der jo rigtig mange slags klapvogne, hvor nogle er spinkle paraplyklapvogne, andre mere polstrede og atter andre det man kalder for combi-vogne, hvor barnet starter med at ligge i sin lift og når barnet vokser ud af denne, så lægges barnet i selve klapvognsdelen.
Almindelige klapvogne anbefales normalt først når barnet er i stand til at sidde selv, men du kan som sagt få mange modeller og jeg synes da det lyder som en god idé at se jer om på markedet og se hvad I kan finde. Maria er stadig så lille at hun fint ligger i sin lift og måske I kan finde en klapvogn som er stabil og sikker nok til at du kan stille liften i den og bruge den sådan når du kører rundt - måske kan I finde en combivogn, som vil opfylde jeres behov - prøv at spørge en forhandler, hvad de vil anbefale.
Hvorvidt barnet kan bruge en klapvogn afhænger også at affjedring, madrassen i bunden, om klapvognen slutter tæt osv. Det er klart at et lille barn ligger betydeligt mere beskyttet i en barnevognskasse, på en rigtig madras osv. Men igen findes der så mange modeller at du må forhøre dig rundt omkring, se hvad der anbefales og hvad der kan dække jeres behov.
Håber dette hjælper dig lidt videre i jagten:o) Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske