Svar: For lille eller ung til sækkestol?
1. september 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Sækkestole er så vidt jeg ved normalt ikke farlige for børn, men alt er jo relativt og det er klart at hvis et lille barn får en sættestol over ansigtet og ikke er i stand til at få den væk selv, ja så kan barnet blive kvalt.
Normalt når man taler om sikkerhed og sækkestole, så handler det dog meget om materialevalg. Indholdet kan variere meget og du skal være sikker på at kuglerne som bruges ikke indeholder hormonforstyrrende, sundheds- og miljøskadelige stoffer.
Samtidig er det vigtigt at sækkestolen kan vasken i maskinen, så støv mv. fjernes og så barnet dermed ikke udsættes for noget allergifremkaldende. Som minimumskrav skal betrækket kunne tages af og vaskes, og gør det meget gerne flere gange. Hvis der er brugt kemikalier i produktionen, så halveres disse hver gang sækkestolen vaskes. Vask derfor også selv med et miljøvenligt vaskemiddel:o)
En sækkestol eller en sækkepude følger barnets bevægelser og det vil derfor umiddelbart ikke være en passiv stilling for barnet at sidde i en sækkestol, som det f.eks. er at sidde i en skråstol. Med den alder din datter har, så tænker jeg at hun jo ikke sidder stille, men netop vil bruge en sækkestol eller sækkepude til at tumle og lægge sig på og finde en stilling, hvor hun ligger rart og godt. Der findes mange modeller og størrelser og du skal naturligvis finde en som passer til din datter og jeres behov:o)
Håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske