Svar: Fodtøj - 15 mdr.
17. april 2007
Alder:
15 mdr.
Kære KS
Du skal klippe din drengs negle på tæerne og klippe dem lige over, så de ikke er så lange at de runder nedad. Men derudover så er det meget almindeligt at børns negle kan runde lidt ned uden at det handler om at skoene har været for små. Da børn kravler meget rundt på gulvet, så slider de også fødderne og dermed også neglene på fødderne på en anden måde end vi og nogle gange har jeg set 'kravlebørn' få vabler og hård hud på deres tæer.
Det er korrekt at der bør være plads i de små skol. Normalt siger man at børnesko skal være 1-1,5 cm længere end foden. Det er dog også vigtigt at skoene ikke bliver for store, især de første sko skal man ikke købe alt for lange. Der skal være en fast og støttende hælkappe, så skoen slutter til rundt om foden uden at stramme. Det forhindrer foden i at vrikke om. Derfor er en lille støvlette rigtig god støtte når man vælger den første sko.
Du skal se efter en blød, fleksibel og skridsikker sål, som følger fodens bevægelse. Skoen bør være så bøjelig at du uden problemer kan klemme den sammen mellem tommel og pegefinger. De små skindsko du har købt har sikkert været rigtigt fine. Jeg kan ikke forestille mig at hans fødder har taget skade, så skal de have været meget små og klemt hans fødder... Men prøv at spørge lægen, han vil kunne se det. Jeg kan jo ikke se hvordan din drengs fødder og tæer er igennem en computer, - jeg tænker dog at du umiddelbart skal tage det helt roligt:o)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske