Svar: Sko - 10 mdr.
8. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Vibeke
Bare fødder er altid godt, men vi er jo først lige kommet igang med foråret og jorden er fortsat lidt kold, når døre og vinduer ud til står åbne, så bliver det også hurtigt lidt fodkoldt med vinden hen over gulvet. Derfor synes jeg umiddelbart at det er lidt for køligt at lade din datter gå med bare tæer. Du kan gøre det om aftenen, hvor I hygger og der ikke er åbent ud til, men i løbet af dagen bør hun have lidt varmt om sine tæer.
Du kan købe små sutsko af skind, som har skridsikker skindsål og som sidder lidt mere fast på fødderne. Du kan dog også købe små kravlesko, som har en mere fast kappe og en skidsikker sål.
Det at lære at gå har mange faser og tager tid. Men du beskriver en pige, som rejser sig ved tingene og som således er godt igang med at øve sin balance og hun har brug for at kunne støtte på sine fødder.
Når din datter står lidt skævt, så er det måske fordi hun bruger sin lille fod som en hånd til at holde fast med. Du vil sikkert kunne se at hun krummer tæerne og også drejer lidt på foden for at holde fast med sin fod. Det er bl.a. derfor at bare tæer er at foretrække, men som sagt skal du være opmærksom på at hun ikke bliver kold.
Når I nu i løbet af den næste månedstid skal til at være mere ude, så skal du vælge et par rigtige sko til hende. De første sko skal have en blød og letbøjelig sål, så hun uden problemer kan bøje i foden, når hun går. Det skal være sådan at du kan bøje skoen imellem to fingre uden problemer. Desuden skal der være plads til tæerne i deres fulde bredde så storetåen kan pege lige frem. Endelig skal skoen sidde godt fast på foden, have en god hælkappe og en god snørelukning.
Du er altså sådan lige på grænsen imellem om det skal være det ene eller det andet og det må være en opvejning af hvor meget du tror I kommer ud, hvor meget behov din datter får for at beskytte sine fødder mod kulde, skarpe genstande (sten) osv. eller om hun det næste stykke tid fortsat vil være mest indendøre.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske