Svar: Sko - 10 mdr.

8. april 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Vibeke

Bare fødder er altid godt, men vi er jo først lige kommet igang med foråret og jorden er fortsat lidt kold, når døre og vinduer ud til står åbne, så bliver det også hurtigt lidt fodkoldt med vinden hen over gulvet. Derfor synes jeg umiddelbart at det er lidt for køligt at lade din datter gå med bare tæer. Du kan gøre det om aftenen, hvor I hygger og der ikke er åbent ud til, men i løbet af dagen bør hun have lidt varmt om sine tæer.

Du kan købe små sutsko af skind, som har skridsikker skindsål og som sidder lidt mere fast på fødderne. Du kan dog også købe små kravlesko, som har en mere fast kappe og en skidsikker sål.

Det at lære at gå har mange faser og tager tid. Men du beskriver en pige, som rejser sig ved tingene og som således er godt igang med at øve sin balance og hun har brug for at kunne støtte på sine fødder.

Når din datter står lidt skævt, så er det måske fordi hun bruger sin lille fod som en hånd til at holde fast med. Du vil sikkert kunne se at hun krummer tæerne og også drejer ...

Annonce

... lidt på foden for at holde fast med sin fod. Det er bl.a. derfor at bare tæer er at foretrække, men som sagt skal du være opmærksom på at hun ikke bliver kold.

Når I nu i løbet af den næste månedstid skal til at være mere ude, så skal du vælge et par rigtige sko til hende. De første sko skal have en blød og letbøjelig sål, så hun uden problemer kan bøje i foden, når hun går. Det skal være sådan at du kan bøje skoen imellem to fingre uden problemer. Desuden skal der være plads til tæerne i deres fulde bredde så storetåen kan pege lige frem. Endelig skal skoen sidde godt fast på foden, have en god hælkappe og en god snørelukning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du er altså sådan lige på grænsen imellem om det skal være det ene eller det andet og det må være en opvejning af hvor meget du tror I kommer ud, hvor meget behov din datter får for at beskytte sine fødder mod kulde, skarpe genstande (sten) osv. eller om hun det næste stykke tid fortsat vil være mest indendøre.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.