Svar: Overgang til juniorseng

7. februar 2007

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tidspunktet for hvornår man skifter tremmesengen ud afhænger meget af det enkelte barn og når man har en aktiv dreng, som du, så lyder det helt fornuftigt at det er nu sengen skal udskiftes. Det er jo farligt og han kan slå sig voldsomt, hvis han klatrer over tremmerne.

Nogle familier vælger at købe en juniorseng, som barnet kan ligge i op til skolealderen. Andre forældre vælger at købe en stor seng med det samme - her er der ingen faste regler og du skal gøre, som du tænker passer bedst. At købe en stor seng fra starten kan være en billigere løsning på sigt, og så kan man skifte madrassen ud i takt med at barnet bliver renligt, bliver større og vejer mere (skal have en anden støtte) osv. Men som ...

Annonce

... sagt kan I gøre, hvad I mener passer bedst.

Nogle børn vil stige ud af sengen mange gange og det eneste man kan gøre er at følge dem tilbage igen og igen og igen og igen... Men der er også børn som bliver liggende simpelthen fordi de ved at de kan stå ud af sengen, hvis de har behov for det. De behøver således ikke 'kæmpe sig ud' og men lille stille og roligt - så tiden må vise, hvordan jeres dreng er. Også her er børn vidt forskellige.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du vil fortsat kunne sidde hos ham til han sover. Du skal bibeholde det fine ritual I har, der er ingen grund til at ændre på det. Så kan du bare sidde på sengekanten eller på en stol ved siden af og læse en lille godnathistorie.

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie