Svar: Overgang til juniorseng
7. februar 2007
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tidspunktet for hvornår man skifter tremmesengen ud afhænger meget af det enkelte barn og når man har en aktiv dreng, som du, så lyder det helt fornuftigt at det er nu sengen skal udskiftes. Det er jo farligt og han kan slå sig voldsomt, hvis han klatrer over tremmerne.
Nogle familier vælger at købe en juniorseng, som barnet kan ligge i op til skolealderen. Andre forældre vælger at købe en stor seng med det samme - her er der ingen faste regler og du skal gøre, som du tænker passer bedst. At købe en stor seng fra starten kan være en billigere løsning på sigt, og så kan man skifte madrassen ud i takt med at barnet bliver renligt, bliver større og vejer mere (skal have en anden støtte) osv. Men som sagt kan I gøre, hvad I mener passer bedst.
Nogle børn vil stige ud af sengen mange gange og det eneste man kan gøre er at følge dem tilbage igen og igen og igen og igen... Men der er også børn som bliver liggende simpelthen fordi de ved at de kan stå ud af sengen, hvis de har behov for det. De behøver således ikke 'kæmpe sig ud' og men lille stille og roligt - så tiden må vise, hvordan jeres dreng er. Også her er børn vidt forskellige.
Du vil fortsat kunne sidde hos ham til han sover. Du skal bibeholde det fine ritual I har, der er ingen grund til at ændre på det. Så kan du bare sidde på sengekanten eller på en stol ved siden af og læse en lille godnathistorie.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske