Urolige nætter - 5 mdr.

7. februar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolige nætter - 5 mdr.

Hej

Jeg skriver til dig, da vores søn på næsten 6 mdr. er meget urolig om natten. Han har altid vågnet en del gange i løbet af natten. I små perioder er det blevet bedre, men så igen dårligere. Om dagen er han en glad og frisk dreng. Han får god opmærksomhed fra os, bliver stimuleret og udvikler sig fint.
Han vejer godt 9 kg og er 73 cm.

Han blev ammet fuldt ud til han var 4 mdr. Derefter startede vi med grød og da han var 5 mdr. også med kartoffelmos. Han spiser ved hvert måltid store portioner (svarende til 1 portion i Sundhedsstyrelsens bog) og er glad for mad.
Han er dog endnu ikke god til at drikke af kop og får derfor stort set ingen væske ved skemåltiderne.

Jeg er derfor bekymret for, om han får væske nok.

Han har i perioder svært ved at komme af med afføring. Vi giver ham derfor sveskemos (ca. et glas fra Nestle fordelt i løbet af dagen). Det hjælper ham fint. Men hvor lang tid skal/kan vi blive ved med at give ham det?

Han vil ikke tage sut og ikke tage sutteflaske.
Vi har prøvet med flere forskellige modeller, men har nu opgivet.

Her er vores dagsrytme:
06.00 Ammes godmorgen
09.00 Risgrød med sveskemos + vand i kop
10.00 – 11.30 Sove ude i barnevognen
13.00 Kartoffel- /gulerodsmos + vand i kop
13.00-14.30 Sove ude i ...

Annonce

... barnevognen
16.00 Ammes
19.00 Kartoffel- /gulerodsmos + vand i kop
20.00 Ammes godnat og puttes. Sover efter ca. 10 min i egen seng.

En typisk natterytme:
00.00 Græder. Kan som regel trøste ham i hans egen seng ved at lægge en hånd på hans mave/bryst.
00.30 Græder. Kan som regel trøste ham i hans egen seng ved at lægge en hånd på hans mave/bryst.
03.00 Græder. Får bryst i vores seng. Falder i søvn og bæres tilbage til sin egen seng.
05.00 Græder. Kan ikke trøste ham i hans egen seng. Så han falder til ro i vores seng uden at få mad.
06.00 Græder. Ammes i vores seng. Falder i søvn igen.
07.30 Vågner. Står op

Dvs. han vågner 4-6 gange hver nat og spiser 1 gang hver nat.

Når han græder om natten, er han ikke vågen. Har ikke åbne øjne, men græder ”i søvne”. Han er ofte meget sur over at han ikke har plads til at trille hele vejen rundt i sin seng i søvne (det har stået på i over en måned – siden han lærte at vende sig). Er der noget vi kan gøre?
Og, må han sove på maven, hvis han får sig vendt sig i løbet af natten? Han kan ikke selv vende sig tilbage til ryggen.

Han sover i tremmeseng på eget værelse. Blev flyttet for godt 14 dage siden. Det har ikke forandret noget ved hans søvn,

Jeg håber, at du kan råde os, så vi kan få mere rolige nætter.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor