Brev:
Urolige nætter - 5 mdr.
7. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Urolige nætter - 5 mdr.
Hej
Jeg skriver til dig, da vores søn på næsten 6 mdr. er meget urolig om natten. Han har altid vågnet en del gange i løbet af natten. I små perioder er det blevet bedre, men så igen dårligere. Om dagen er han en glad og frisk dreng. Han får god opmærksomhed fra os, bliver stimuleret og udvikler sig fint.
Han vejer godt 9 kg og er 73 cm.
Han blev ammet fuldt ud til han var 4 mdr. Derefter startede vi med grød og da han var 5 mdr. også med kartoffelmos. Han spiser ved hvert måltid store portioner (svarende til 1 portion i Sundhedsstyrelsens bog) og er glad for mad.
Han er dog endnu ikke god til at drikke af kop og får derfor stort set ingen væske ved skemåltiderne.
Jeg er derfor bekymret for, om han får væske nok.
Han har i perioder svært ved at komme af med afføring. Vi giver ham derfor sveskemos (ca. et glas fra Nestle fordelt i løbet af dagen). Det hjælper ham fint. Men hvor lang tid skal/kan vi blive ved med at give ham det?
Han vil ikke tage sut og ikke tage sutteflaske.
Vi har prøvet med flere forskellige modeller, men har nu opgivet.
Her er vores dagsrytme:
06.00 Ammes godmorgen
09.00 Risgrød med sveskemos + vand i kop
10.00 – 11.30 Sove ude i barnevognen
13.00 Kartoffel- /gulerodsmos + vand i kop
13.00-14.30 Sove ude i barnevognen
16.00 Ammes
19.00 Kartoffel- /gulerodsmos + vand i kop
20.00 Ammes godnat og puttes. Sover efter ca. 10 min i egen seng.
En typisk natterytme:
00.00 Græder. Kan som regel trøste ham i hans egen seng ved at lægge en hånd på hans mave/bryst.
00.30 Græder. Kan som regel trøste ham i hans egen seng ved at lægge en hånd på hans mave/bryst.
03.00 Græder. Får bryst i vores seng. Falder i søvn og bæres tilbage til sin egen seng.
05.00 Græder. Kan ikke trøste ham i hans egen seng. Så han falder til ro i vores seng uden at få mad.
06.00 Græder. Ammes i vores seng. Falder i søvn igen.
07.30 Vågner. Står op
Dvs. han vågner 4-6 gange hver nat og spiser 1 gang hver nat.
Når han græder om natten, er han ikke vågen. Har ikke åbne øjne, men græder ”i søvne”. Han er ofte meget sur over at han ikke har plads til at trille hele vejen rundt i sin seng i søvne (det har stået på i over en måned – siden han lærte at vende sig). Er der noget vi kan gøre?
Og, må han sove på maven, hvis han får sig vendt sig i løbet af natten? Han kan ikke selv vende sig tilbage til ryggen.
Han sover i tremmeseng på eget værelse. Blev flyttet for godt 14 dage siden. Det har ikke forandret noget ved hans søvn,
Jeg håber, at du kan råde os, så vi kan få mere rolige nætter.