Svar: Valg af madras
15. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Det betyder ikke så meget om man vælger en helsemadras, latexmadras, skummadras eller andet. En madras i skum (polyurethanskum) bør dog være mindst 5 cm tyk, hvis den skal bruges i en seng.
I en seng med fast bund vil det være hensigtsmæssigt at madrassen er lidt hård, da stød og bump så bedre fordeles, hvorimod i en seng med f.eks tremmebund kan det være en fordel at vælge en blød madras.
Det er en fordel at madrassen er fast, da madrassens fasthed har betydning for at barnet kan bruge og udvikle sine muskler. Så en madras må altså hverken være for hård eller for blød, den bør forme sig efter barnets krop.
Derudover vil det være en fordel med en lille rullemadras ovenpå selve madrassen, da det ikke kan undgås at jeres datter på et tidspunkt kommer til at tisse lidt i sengen. Det er lettere at skifte sengetøj, hvis der er en rullemadras som kan tage lidt fra, så selv madrassen ikke skal vendes og tørres, hvis uheldet er ude.
Håber det hjælper jer videre. God jagt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske