Svar: Valg af autostol - 7 mdr.
2. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Millamusens mor
Når man skal vurdere om en autostol er den rigtige for barnet, så skal man se på flere ting.
For det første skal din datter sidde ordentligt i stolen og hovedet må ikke stikke op over stolens kant. Vægtgrænserne skal overholdes i forhold til godkendelsen og selen skal sidde korrekt. Alderen er underordnet for valg af autostol og det er således hvordan stolen passer til barnet og barnets størrelse, der afgør om stolen er i orden.
Tag dit barn og bilen med hen til forretningen, og prøv dig frem for at finde den optimale stol. Du kan bedst selv vurdere om det er en stol du synes passer og godt til jer og jeres behov.
Du kan læse mere i Rådet for Større Færdselssikkerheds pjece "Børn i bilen" eller på deres hjemmeside sikkertrafik.dk
Med hensyn til valg af autostol, så har forbrugerstyrelsen testet forskellige autostole. Herunder også en Recaro Young Profi Plus, som får bedømmelsen "god". Den er til børn i gruppe 0 (0-13kg). Stolene herefter er til børn i vægtklassen 9-18 kg og måske det er den type I skal vælge, når I skal have ny stol.
På taenk.dk kan I læse mere om de forskellige tests og I kan også købe bogen "Tænk - guide til sikre og sunde småbørn" - den koster ca 100 kr og kan købes i boghandlen og i større supermarkedskæder.
Fortsat held og lykke i jagten og også godt nytår til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske