Ændrede sovevaner og spisevaner

2. januar 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Ændrede sovevaner og spisevaner

Hej

Jeg har en søn på 3 mdr. der er født 2 uger over tid ved kejsersnit og kom i kuvøse i et døgn efter fødslen, da han havde fostervand i lungerne.

Han fik NAN1 i kuvøsen og og også i ammesonde efter fødslen indtil mælken løb til. Herefter fik jeg suttebrikker på hospitalet, som jeg ikke kunne vænne ham af med igen og så faldt mælkeproduktionen, hvilket resulterede i at vi måtte supplerer med flaske, men efter 3 uger ville han ikke have bryst mere trods utallige forsøg, så siden har han kun fået flaske.

Han har siden fødslen haft meget luft i maven, og vores egen læge sagde han havde kolik som følge af, at små maver ikke kan tåle komælk og da slet ikke affaldsmælk som mms så det var selvforskyldt. Så jeg skulle genoptage amningen. Det kunne imidlertid slet ikke lade sig gøre, så jeg stod bare tilbage med dårlig samvittighed over at jeg ikke kunne føde ham, han var helt alene det første døgn og jeg nåede slet ikke se ham og nu kunne jeg heller ikke fodre ham.

Han har dog været glad for flasken, men for nogle uger siden begyndte han at vende hovedet ind mod mit bryst, når jeg gav ham flaske og nu kan vi blive helt uvenner over det, da det er umuligt at give ham flaske, når han har næsen begravet i mit bryst.

For en uges tid siden blev han ligeledes svær at få til at spise overhovedet. Han har altid haft en god appetit og er en stor dreng på knap 7 kg og vores sp rådede os efter 4 uger til at trække spisetiderne således at der er 3 timer mellem dem og det har han haft svært ved. Nu er han så begyndt på slet ikke at ville spise og der kan godt gå 5-6 timer mellem vi får noget i ham og han er dybt ulykkelig for han er helt tydeligt sulten. Så hjælper det nogle gange at køre en tur med barnevognen indtil han ...

Annonce

... holder op med at skrige og får en lille lur. Så vil han måske spise når hen vågner.

Han har altid sovet godt i barnevognen. Han sover dagens 3 lure i den og vi behøver ikke køre med den, bare ligge ham derud og måske vugge den 2-3 gange. Om natten ligger vi ham i seng efter at have pudslet og spist og så slukker vi lyset og lukker døren. Det kan godt være vi skal ind og give ham sutten et par gange, men ellers er der ikke noget brok.

Men den sidste uges tid vil han overhovedet ikke sove. Vi er nødt til at køre med barnevognen indtil han holder op med at skrige og han vil ikke ligges i seng om aftenen. Han græder så hjerteskærende, at vi er nødt til at tage ham op for han kan ikke trøstes i sengen. Når han så er faldet til ro og vi prøver at ligge ham i sengen rører han ikke engang lagenet inden balladen er der igen. Det har resulteret i at vi er nødt til at gå med ham på armen i 1-2 timer indtil han overgiver sig og så lægge ham i seng.

Han kommer i seng kl.19.00 og vågner ved 06.00/07.00-tiden afbrudt af 2-3 spisninger og det er ikke et problem at få ham til at spise eller sove igen om natten. Indimellem vil han dog ikke sove efter han har spist om natten, og førhen skulle han bare have en sut et par gange før han sov igen, men nu er vi nødt til at tage ham op for han er helt utrøstelig.

Han har været glad for at stå op og har kunnet støtte helt på sine ben siden han var 2 mdr og når han bliver helt ulykkelig er det det eneste der duer.

Hvad skal vi gøre for at få gode sove/spisevaner igen?Hvor tit og hvor meget skal han sove/spise? Er vi bare inde i en ond cirkel hvor han konstant er overtræt og sulten? Tror du han er syg?

Håber du kan hjælpe inden det bliver til dårlige vaner.

Med venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to