Brev:
Ændrede sovevaner og spisevaner
2. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Ændrede sovevaner og spisevaner
Hej
Jeg har en søn på 3 mdr. der er født 2 uger over tid ved kejsersnit og kom i kuvøse i et døgn efter fødslen, da han havde fostervand i lungerne.
Han fik NAN1 i kuvøsen og og også i ammesonde efter fødslen indtil mælken løb til. Herefter fik jeg suttebrikker på hospitalet, som jeg ikke kunne vænne ham af med igen og så faldt mælkeproduktionen, hvilket resulterede i at vi måtte supplerer med flaske, men efter 3 uger ville han ikke have bryst mere trods utallige forsøg, så siden har han kun fået flaske.
Han har siden fødslen haft meget luft i maven, og vores egen læge sagde han havde kolik som følge af, at små maver ikke kan tåle komælk og da slet ikke affaldsmælk som mms så det var selvforskyldt. Så jeg skulle genoptage amningen. Det kunne imidlertid slet ikke lade sig gøre, så jeg stod bare tilbage med dårlig samvittighed over at jeg ikke kunne føde ham, han var helt alene det første døgn og jeg nåede slet ikke se ham og nu kunne jeg heller ikke fodre ham.
Han har dog været glad for flasken, men for nogle uger siden begyndte han at vende hovedet ind mod mit bryst, når jeg gav ham flaske og nu kan vi blive helt uvenner over det, da det er umuligt at give ham flaske, når han har næsen begravet i mit bryst.
For en uges tid siden blev han ligeledes svær at få til at spise overhovedet. Han har altid haft en god appetit og er en stor dreng på knap 7 kg og vores sp rådede os efter 4 uger til at trække spisetiderne således at der er 3 timer mellem dem og det har han haft svært ved. Nu er han så begyndt på slet ikke at ville spise og der kan godt gå 5-6 timer mellem vi får noget i ham og han er dybt ulykkelig for han er helt tydeligt sulten. Så hjælper det nogle gange at køre en tur med barnevognen indtil han holder op med at skrige og får en lille lur. Så vil han måske spise når hen vågner.
Han har altid sovet godt i barnevognen. Han sover dagens 3 lure i den og vi behøver ikke køre med den, bare ligge ham derud og måske vugge den 2-3 gange. Om natten ligger vi ham i seng efter at have pudslet og spist og så slukker vi lyset og lukker døren. Det kan godt være vi skal ind og give ham sutten et par gange, men ellers er der ikke noget brok.
Men den sidste uges tid vil han overhovedet ikke sove. Vi er nødt til at køre med barnevognen indtil han holder op med at skrige og han vil ikke ligges i seng om aftenen. Han græder så hjerteskærende, at vi er nødt til at tage ham op for han kan ikke trøstes i sengen. Når han så er faldet til ro og vi prøver at ligge ham i sengen rører han ikke engang lagenet inden balladen er der igen. Det har resulteret i at vi er nødt til at gå med ham på armen i 1-2 timer indtil han overgiver sig og så lægge ham i seng.
Han kommer i seng kl.19.00 og vågner ved 06.00/07.00-tiden afbrudt af 2-3 spisninger og det er ikke et problem at få ham til at spise eller sove igen om natten. Indimellem vil han dog ikke sove efter han har spist om natten, og førhen skulle han bare have en sut et par gange før han sov igen, men nu er vi nødt til at tage ham op for han er helt utrøstelig.
Han har været glad for at stå op og har kunnet støtte helt på sine ben siden han var 2 mdr og når han bliver helt ulykkelig er det det eneste der duer.
Hvad skal vi gøre for at få gode sove/spisevaner igen?Hvor tit og hvor meget skal han sove/spise? Er vi bare inde i en ond cirkel hvor han konstant er overtræt og sulten? Tror du han er syg?
Håber du kan hjælpe inden det bliver til dårlige vaner.
Med venlig hilsen
Ditte