Svar: Autostol til barn på 8,5 kg

5. december 2006

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Linda

Det lyder rigtig nok som om at autostolen er ved at være for lille til din datter og du kan derfor se om du kan finde en anden model, som passer hende og som fortsat er bagudvendt, da dette er sikkerhedsmæssigt det bedste. Det kan også være at selerne, som går op over skulderen kan løsnes eller ændres i indstilling, så den ikke længere presser hende så meget sammen.

Der sker ikke noget ved at din datter sidder med bøjede ben, når hun sidder i sin autostol i bilen, - det skader hende ikke. Det du skal være opmærksom på er, om selve stolen passer til hende. Altså om hun sidder godt i stolen, så den støtter hende, hendes nakke osv.

Man kan få autostole som både kan vendes den ene og den anden vej, så den på den måde måske kan passe i længere tid til barnet. Alternativet jo en almindelig fremadvendt autostol - som naturligvis ...

Annonce

... skal være sikker og godkendt til børn:o) Jeg ved at der findes stole, som bruges bagudvendt og som burde kunne bruges til børn er 2-3 år.

Det er altid vigtigt at man vurderer autostolen individuelt, da børn er meget forskellige i både vægt og længde - også i forhold til deres alder. Det er altså vigtigere at stolen passer til det enkelte barn i størrelsen end at 'vægtanvisningen' eller 'aldersanvisningen' på stolen passer. Tidspunktet for, hvornår barnet skal skifte udstyr, afhænger således af barnets højde og vægt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan læse meget mere om børn i bilen og sikkerhed på Rådet for større færdselssikkerheds hjemmeside: www.sikkertrafik.dk her kan du bla. søge på "børn i bilen". De har også udgivet en pjece af samme navn, men du finder masser af oplysning på deres hjemmeside.

Rigtig meget held og lykke i jagten på den nye autostol:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!