Svar: Autostol til barn på 8,5 kg
5. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Det lyder rigtig nok som om at autostolen er ved at være for lille til din datter og du kan derfor se om du kan finde en anden model, som passer hende og som fortsat er bagudvendt, da dette er sikkerhedsmæssigt det bedste. Det kan også være at selerne, som går op over skulderen kan løsnes eller ændres i indstilling, så den ikke længere presser hende så meget sammen.
Der sker ikke noget ved at din datter sidder med bøjede ben, når hun sidder i sin autostol i bilen, - det skader hende ikke. Det du skal være opmærksom på er, om selve stolen passer til hende. Altså om hun sidder godt i stolen, så den støtter hende, hendes nakke osv.
Man kan få autostole som både kan vendes den ene og den anden vej, så den på den måde måske kan passe i længere tid til barnet. Alternativet jo en almindelig fremadvendt autostol - som naturligvis skal være sikker og godkendt til børn:o) Jeg ved at der findes stole, som bruges bagudvendt og som burde kunne bruges til børn er 2-3 år.
Det er altid vigtigt at man vurderer autostolen individuelt, da børn er meget forskellige i både vægt og længde - også i forhold til deres alder. Det er altså vigtigere at stolen passer til det enkelte barn i størrelsen end at 'vægtanvisningen' eller 'aldersanvisningen' på stolen passer. Tidspunktet for, hvornår barnet skal skifte udstyr, afhænger således af barnets højde og vægt.
Du kan læse meget mere om børn i bilen og sikkerhed på Rådet for større færdselssikkerheds hjemmeside: www.sikkertrafik.dk her kan du bla. søge på "børn i bilen". De har også udgivet en pjece af samme navn, men du finder masser af oplysning på deres hjemmeside.
Rigtig meget held og lykke i jagten på den nye autostol:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske