Svar: Sko 11 mdr
14. november 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Dorthe
Det er rigtigt at selvom skindfutter og bare tæer er at foretrække til små børnefødder, så bliver det jo vinter og i vuggestuen er det nødvendigt med rigtig fodtøj:o) Så et par vinterstøvler er et must.
De støvler du køber skal være støttende og give plads til foden og 'de bløde knogler'. De skal ikke gå alt for langt op af benene, men skal stadig være en støvle og derfor nå op over anklerne.
Du skal vælge en støvle, som har en isoleret men stadig meget let og bøjelig sål. Sålen skal gerne være så blød/eftergivelig at du let kan klemme den sammen imellem din tommel og pegefinger. Det kan nogle gange være lidt svært at finde vinterstøvler som opfylder dette krav, men det kan lade sig gøre:o)
Derudover er det altid vigtigt med en fast hælkappe, dvs. at den sidder godt fast på foden. Ofte er det derfor en god idé at købe sko med snører eller velcro/burrebånd, som kan spændes ind, så pasformen bliver bedst mulig.
Så skal du sikre dig at støvlen passer i bredden. De mindste børn har tit en bred fod og det er vigtigt at der er plads til hele fodens bredde og tæerne uden at støvlen bliver for løs.
Der skal også være plads til at vokse, men det er mit indtryk at man ikke skal købe de første sko alt for lange, da barnet så har sværere ved at 'få dem med'. Du skal nok regne med ca 1 cm i voksetillæg.
Gå ind i en skoforretning, hvor der er personale som kan vejlede dig og hjælpe dig. Det er meget vigtigt, også så du selv får en fornemmelse af, hvad det drejer sig om. Lad være med at lade dig forføre af hvor kønne de er, men lad din datter prøve forskellige, så du kan se forskellen på, hvordan de sidder - du kan også fornemme, hvad hun synes er rarest at have på.
Mange støvler kan tage sålen ud og det er en langt bedre målestok at lægge barnets fod på sålen, end at tegne foden af og lægge tegningen i støvlen.
Rigtig meget held og lykke i jagten på de første støvler:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske