Svar: Støttepude - hovedfacon?
27. november 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Nina
Tillykke med graviditeten.
Med hensyn til sovestillinger, så anbefaler sundhedsstyrelsen at små børn ligges til at sove på ryggen, for at mindske risikoen for vuggedød. Det betyder at når du lægger dit barn til at sove i liften eller i barnevognen, så skal barnet lejres på ryggen.
Samtidig er det vigtigt at barnet ikke ligger på baghovedet. Du skal derfor, når du lægger barnet, dreje barnets hoved til siden og det er hensigtsmæssigt at skifte mellem venstre og højre side i løbet af dagen.
Det lille barns kranieknogler er meget bløde frem til 3 mdr´s alderen og tager derfor facon efter hvordan barnet ligger.
Hos et nyfødt barn er det ikke svært at dreje hovedet til siden, når barnet sover og hos de lidt større børn som måske selv er begyndt at dreje hovedet lidt, så vil man som regel også kunne dreje hovedet, når først barnet er faldet i søvn.
Der har været en del skriverier om skæve kranier, men hvis du følger ovenstående, så burde det ikke blive et problem. Når du har født kan sundhedsplejersken vise dig, hvordan du skal lejre dit barn mest hensigtsmæssigt.
Med hensyn til støttepuden, så ved jeg godt at den findes. Jeg har ikke set den, men kun hørt den omtalt. Min umiddelbare mening er, at det ikke er noget du skal investere i, her inden fødslen. Hvis du følger ovenstående burde den ikke være nødvendig. Jeg kan se et formål, hvis barnet allerede har et skævt kranie, som man vil forsøge at rette op, men ikke til dig, ikke nu og her. Vent og se hvad det er for en lille der kommer.
Held og lykke fremover. Du er naturligvis velkommen til at skrive igen, både før og efter fødslen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske