Brev:
Uenige om opdragelse?
28. november 2003
Alder:
8 mdr.
Uenige om opdragelse?
Jeg har en dejlig glad og meget livlig dreng på 8 mdr. Han er allerede nu interesseret i alt det han ikke må pille i og min mand og jeg er enige om, at når den tid kommer, hvor han kan komme omkring, er det op til os at være tålmodige, flytte ham væk fra tingene og venligt, men bestemt sige "nej".
Problemet er min mands forældre - dog mest hans far. De er min søns eneste "barnepiger" og de er meget, meget glade for ham. De har dog den mening, at i deres hjem gælder deres regler. F.eks. lader de ikke være med at ryge i den lilles nærvær, selv om de ved, at vi ikke bryder os om det. Hjemme hos os ryger de ikke.
Jeg er nu bange for, at de skal slå ham over fingrene, når han piller i ting han ikke må. Man kan måske mene, at det er et lille problem, men jeg ønsker på ingen måde, at mit barn skal blive slået.
Jeg ved (det fortæller min mands far i stolthed), at han har slået - rigtig slået min mand som barn. Hvordan kan jeg være sikker på, at de ikke vil gøre det mod mit barn?
De er enormt svære at tale med. Når jeg fortæller dem om, hvordan jeg gerne så mit barn opdraget, er det som om han "griner" overbærende. Jeg er overbevist om, at de synes jeg er for blød. Hvordan kan jeg ændre reglerne for mit barn i deres hjem?
Det skal siges, at jeg på alle andre områder er meget glade for dem og værdsætter deres åbenlyse kærlighed til min søn - var det bare ikke lige for dette problem.
Med venlig hilsen
"den bløde mor"