Svar: Uenige om opdragelse?
28. november 2003
Alder:
8 mdr.
Kære bløde mor
Hvor er det dog en svært situation at stå i, for på den ene side, har dine svigerforældre jo ret i at de har ret til at have egne regler i deres hus og i kan have andre regler i jeres hus.
Du skriver også at deres kærlighed til deres barnebarn er åbenlys, men burde de så ikke tage hensyn mht. rygning? Du kan ikke forlange at de ikke må ryge i deres eget hjem, men I kunne måske blive enige om at der ikke ryges, når jeres dreng er i nærheden.
Med hensyn til at slå, så er der jo nok en del af især den tidligere generation, som mener at børn ikke tager skade af at få et "klap" i ny og næ. Nu er det bare sådan at det, jeg mener det var i 1997, blev forbudt ved lov at slå børn. Så uanset hvordan de har opdraget din mand, så er det altså ikke tilladt mere at slå børn.
Hvad siger din mand? Hvis han er blevet slået som barn vil han højst sandsynligvis kunne fortælle hvor krænkende han følte det. Jeg tror derfor at det er meget vigtigt at I tager mod til jer og tager en snak med dine svigerforældre om, at de har ret til egne regler i eget hus, men at slå det vil I ikke acceptere.
Egne regler i eget hus kan gå på om barnet må få slik eller ej, om man må hoppe i sengen, om man må lege på gulvet imens de voksne spiser eller om man skal deltage ved middagsbordet osv. Det er naturligt at børn måske har lidt andre grænser hos bedsteforældre end hjemme og børn kender godt selv forskellen og kan godt skelne.
Der er ingen der siger at I skal blive enige, der er mange forskellige måder at opdrage børn på. Jeg synes af princip ikke at bedsteforældre skal blande sig. De må gerne komme med gode råd og de er også gode at diskutere med, hvis man har et emne man gerne vil have vendt; men i sidste ende så er det jeres barn og jer der bestemmer.
Derimod er det meget vigtigt at din mand og du er enige om, hvordan I vil have det. Hvis I har en fælles holdning, så er det godt både overfor jeres barn, men også vigtigt i forhold til at stå sammen, når man er oppe imod alle "rådende" fra bedsteforældrenes side.
Hvis du henvender dig hos din sundhedsplejerske er jeg sikker på at du kan få pjecer der omhandler både rygning og det med at slå børn. Der er også en pjece der hedder "opdragelse med hjertet", som er udgivet af børnerådet og komiteen for sundhedsoplysning. Det kunne måske være en idé at I alle læste den.
Rigtig mange gange held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske