Svar: Uenige om opdragelse?

28. november 2003

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære bløde mor

Hvor er det dog en svært situation at stå i, for på den ene side, har dine svigerforældre jo ret i at de har ret til at have egne regler i deres hus og i kan have andre regler i jeres hus.

Du skriver også at deres kærlighed til deres barnebarn er åbenlys, men burde de så ikke tage hensyn mht. rygning? Du kan ikke forlange at de ikke må ryge i deres eget hjem, men I kunne måske blive enige om at der ikke ryges, når jeres dreng er i nærheden.

Med hensyn til at slå, så er der jo nok en del af især den tidligere generation, som mener at børn ikke tager skade af at få et "klap" i ny og næ. Nu er det bare sådan at det, jeg mener det var i 1997, blev forbudt ved lov at slå børn. Så uanset hvordan de har opdraget din mand, så er det altså ikke tilladt mere at slå børn.

Hvad siger din mand? Hvis han er blevet slået som barn vil han højst sandsynligvis kunne fortælle hvor krænkende han følte det. Jeg tror derfor at det er meget vigtigt at I tager mod til jer og tager en snak med dine svigerforældre om, at de har ret til egne regler i eget hus, men at slå det vil I ikke acceptere.

Egne regler i eget hus kan gå på om barnet må få slik eller ej, om man må hoppe i ...

Annonce

... sengen, om man må lege på gulvet imens de voksne spiser eller om man skal deltage ved middagsbordet osv. Det er naturligt at børn måske har lidt andre grænser hos bedsteforældre end hjemme og børn kender godt selv forskellen og kan godt skelne.

Der er ingen der siger at I skal blive enige, der er mange forskellige måder at opdrage børn på. Jeg synes af princip ikke at bedsteforældre skal blande sig. De må gerne komme med gode råd og de er også gode at diskutere med, hvis man har et emne man gerne vil have vendt; men i sidste ende så er det jeres barn og jer der bestemmer.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derimod er det meget vigtigt at din mand og du er enige om, hvordan I vil have det. Hvis I har en fælles holdning, så er det godt både overfor jeres barn, men også vigtigt i forhold til at stå sammen, når man er oppe imod alle "rådende" fra bedsteforældrenes side.

Hvis du henvender dig hos din sundhedsplejerske er jeg sikker på at du kan få pjecer der omhandler både rygning og det med at slå børn. Der er også en pjece der hedder "opdragelse med hjertet", som er udgivet af børnerådet og komiteen for sundhedsoplysning. Det kunne måske være en idé at I alle læste den.

Rigtig mange gange held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder