Svar: Autostol?
2. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Sofies mor
Når du vælger autostol er det vigtigt at stolen passer til din datter. Den yder ikke korrekt sikkerhed, hvis den er for lille til hende. Derfor er du nødt til også at vælge stol efter hendes vægt og længde. Tingene skal passe sammen.
Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at vælge bagudvendt stol så længe som muligt, selv om der findes andre godkendte løsninger. Når barnet sidder bagudvendt, bliver kroppen og hovedet presset mod sæderyggen ved en frontal kollision. Kraften bliver derfor fordelt over en større flade, så belastningen på barnet bliver mindre. Hoved og nakke får lille eller ingen tilbagekastning.
I kan derfor undersøge markedet og se om det er muligt at finde en bagudvendt stol, som passer til jeres datter. Ellers må hun sidde i en fremadvendt stol - vigtigst er det at stolen passer til hendes vægt og længde.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske