Svar: Valg af autostol - 8 mdr.

22. juni 2005

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lise

Uanset hvor gerne jeg ville, så kan jeg jo ikke beslutte for jer, hvad det rigtige er at gøre i jeres lille familie.

Det er korrekt at den bagudvendte autostol anbefales, fordi den er mere sikker. Det kræver dog at man, som du selv er inde på, får den fastspændt korrekt.

Hvis man ikke er sikker på at kunne gøre det korrekt, så må det være langt bedre at købe en fremadvendt. Stolen skal spændes korrekt fast, eller mister den sin sikkerhedsmæssige effekt.

Hvorvidt I vil få installeret Isofix i jeres bil, må igen være jeres beslutning. Det er jo et eller andet sted også et spørgsmål om økonomi.

Hvis jeg var jer, så ville jeg tage ud til en forhandler af autostole og se på de forskellige modeller. Ud fra hvad jeg så, hvilken stol der altså tiltalte mest, ...

Annonce

... både hvad jeg tænkte ville være rarest for min datter at sidde i, hvad sikkerheden og prisen var og hvad forhandleren ville anbefale, ville jeg tage min beslutning. Jeg ville nok også bede om at få vist hvordan jeg skulle montere stolen og jeg ville prøve at sætte min datter i stolen.

Vælg derfor efter, hvad du mener alt i alt er det bedste for jer:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

God jagt.

Bemærkning 28.Januar 2008: I følge Rådet for Større Færdselssikkerhed, så er det vigtigt at man vælger en bagudvendt autostol så længe som muligt, - i praksis ca til 3 år. Hvis man som forbruger vælger en fremadvendt stol, så vil det være et trafiksikkerhedsmæssigt tilbageslag. Derfor vil det være godt at tjekke om en bagudvendt barnestol er korrekt fastspændt – og ikke at erstatte den med en fremadvendt stol.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år