Svar: Valg af autostol - 8 mdr.
22. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Lise
Uanset hvor gerne jeg ville, så kan jeg jo ikke beslutte for jer, hvad det rigtige er at gøre i jeres lille familie.
Det er korrekt at den bagudvendte autostol anbefales, fordi den er mere sikker. Det kræver dog at man, som du selv er inde på, får den fastspændt korrekt.
Hvis man ikke er sikker på at kunne gøre det korrekt, så må det være langt bedre at købe en fremadvendt. Stolen skal spændes korrekt fast, eller mister den sin sikkerhedsmæssige effekt.
Hvorvidt I vil få installeret Isofix i jeres bil, må igen være jeres beslutning. Det er jo et eller andet sted også et spørgsmål om økonomi.
Hvis jeg var jer, så ville jeg tage ud til en forhandler af autostole og se på de forskellige modeller. Ud fra hvad jeg så, hvilken stol der altså tiltalte mest, både hvad jeg tænkte ville være rarest for min datter at sidde i, hvad sikkerheden og prisen var og hvad forhandleren ville anbefale, ville jeg tage min beslutning. Jeg ville nok også bede om at få vist hvordan jeg skulle montere stolen og jeg ville prøve at sætte min datter i stolen.
Vælg derfor efter, hvad du mener alt i alt er det bedste for jer:o)
God jagt.
Bemærkning 28.Januar 2008: I følge Rådet for Større Færdselssikkerhed, så er det vigtigt at man vælger en bagudvendt autostol så længe som muligt, - i praksis ca til 3 år. Hvis man som forbruger vælger en fremadvendt stol, så vil det være et trafiksikkerhedsmæssigt tilbageslag. Derfor vil det være godt at tjekke om en bagudvendt barnestol er korrekt fastspændt – og ikke at erstatte den med en fremadvendt stol.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske