Svar: Middagslur i barnevogn

16. marts 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er faktisk meget forskelligt, hvornår børn stopper med at sove i barnevogn. Det afhænger faktisk meget af, hvilken type vogn man har købt.

Mange børn har glæde af at kunne sove i barnevogn, indtil de når ca 3 års alderen. Men det kræver, at barnevognen har et liggemål på ca. 98 cm. Hvis barnevognen har et liggemål på måske 80 cm. vil det naturligt give lidt begrænsninger i forhold til, hvor længe barnet kan bruge vognen som sovested...

Jeres børn bliver pseudotvillinger og dermed født med mindre end 18 måneders forskel, og det betyder, at I har lidt forskellige muligheder. I kan godt vælge at købe en brugt ekstra vogn, så begge børn kan sove i haven, og sove hver for sig, som I har overvejet. I kan også købe en brugt krybbe eller bygge en krybbe selv ala den jeres dreng sover i, når han er i vuggestue. Så I på den måde har en fast soveplads i haven. Vælger I at bygge eller købe en krybbe, så bør den ikke være lavet af møbelplader, da de kan suge fugt og være svære at gøre rene. Køber I brugt, skal I sikre jer, at der ikke er tegn på fugtskader eller skimmelsvamp.

Hvad der vil fungerer bedst for jer i hverdagen afhænger naturligt af, hvordan I tænker, at I vil indrette jer - hvor meget børnene skal transporteres rundt sammen generelt og om I "kun" har brug for en vogn til haven...

Nogen vælger at købe en ...

Annonce

... tvillingevogn eller en søskende vogn, hvor den ene del i begyndelsen kan indeholde lift til den yngste, og den anden del så passer til det ældre barn. Det kan gøre det lettere for jer at bevæge jer rundt i hverdagen, hvis børnene kan være i samme vogn, og de kan også ofte sove i vognen. Man kan få søskendevogne, hvor sæderne er placeret ved siden af hinanden og også få vogne, hvor sæderne er placeret i forlængelse af hinanden, så vognen ikke er så bred.

Nogen vælger at påmontere et søskendesæde på barnevognen, hvor den ældste kan sidde imens den yngste ligger i barnevognskassen og sover. Det dur dog kun, hvis storebror ikke også skal sove, men f.eks. blot transporteres fra vuggestue og hjem, imens den lille sover en lur...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I f.eks. tænker, at det vil være nødvendigt, at I kan have begge børn med på tur samtidig, og de begge skal kunne være i en vogn, så vil en søskende- eller tvillingevogn nok være et godt valg hos jer. Den nuværende barnevogn kan storebror stadig sove i, når I er hjemme, og den lille ny kan sove i liften i søskendevognen. Og når den yngste bliver ældre og har brug for at komme ud af sin lift, så kan de to måske bytte soveplads, så den yngste sover i barnevognen og storebror sover i søskendevognen....

Man kan hurtigt købe sig fattig i en vognpark til børnene, så jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.