Svar: Middagslur i barnevogn
16. marts 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er faktisk meget forskelligt, hvornår børn stopper med at sove i barnevogn. Det afhænger faktisk meget af, hvilken type vogn man har købt.
Mange børn har glæde af at kunne sove i barnevogn, indtil de når ca 3 års alderen. Men det kræver, at barnevognen har et liggemål på ca. 98 cm. Hvis barnevognen har et liggemål på måske 80 cm. vil det naturligt give lidt begrænsninger i forhold til, hvor længe barnet kan bruge vognen som sovested...
Jeres børn bliver pseudotvillinger og dermed født med mindre end 18 måneders forskel, og det betyder, at I har lidt forskellige muligheder. I kan godt vælge at købe en brugt ekstra vogn, så begge børn kan sove i haven, og sove hver for sig, som I har overvejet. I kan også købe en brugt krybbe eller bygge en krybbe selv ala den jeres dreng sover i, når han er i vuggestue. Så I på den måde har en fast soveplads i haven. Vælger I at bygge eller købe en krybbe, så bør den ikke være lavet af møbelplader, da de kan suge fugt og være svære at gøre rene. Køber I brugt, skal I sikre jer, at der ikke er tegn på fugtskader eller skimmelsvamp.
Hvad der vil fungerer bedst for jer i hverdagen afhænger naturligt af, hvordan I tænker, at I vil indrette jer - hvor meget børnene skal transporteres rundt sammen generelt og om I "kun" har brug for en vogn til haven...
Nogen vælger at købe en tvillingevogn eller en søskende vogn, hvor den ene del i begyndelsen kan indeholde lift til den yngste, og den anden del så passer til det ældre barn. Det kan gøre det lettere for jer at bevæge jer rundt i hverdagen, hvis børnene kan være i samme vogn, og de kan også ofte sove i vognen. Man kan få søskendevogne, hvor sæderne er placeret ved siden af hinanden og også få vogne, hvor sæderne er placeret i forlængelse af hinanden, så vognen ikke er så bred.
Nogen vælger at påmontere et søskendesæde på barnevognen, hvor den ældste kan sidde imens den yngste ligger i barnevognskassen og sover. Det dur dog kun, hvis storebror ikke også skal sove, men f.eks. blot transporteres fra vuggestue og hjem, imens den lille sover en lur...
Hvis I f.eks. tænker, at det vil være nødvendigt, at I kan have begge børn med på tur samtidig, og de begge skal kunne være i en vogn, så vil en søskende- eller tvillingevogn nok være et godt valg hos jer. Den nuværende barnevogn kan storebror stadig sove i, når I er hjemme, og den lille ny kan sove i liften i søskendevognen. Og når den yngste bliver ældre og har brug for at komme ud af sin lift, så kan de to måske bytte soveplads, så den yngste sover i barnevognen og storebror sover i søskendevognen....
Man kan hurtigt købe sig fattig i en vognpark til børnene, så jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske