Svar: Skal jeg købe en bedre madras?
21. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Den madras I har købt er sikkert fin. Det betyder ikke så meget om man vælger en helsemadras, latexmadras, skummadras eller andet. En madras i skum (polyurethanskum) bør dog være mindst 5 cm tyk, hvis den skal bruges i en seng.
I en seng med fast bund vil det være hensigtsmæssigt at madrassen er lidt hård, da stød og bump så bedre fordeles, hvorimod i en seng med f.eks tremmebund kan det være en fordel at vælge en blød madras.
Det er en fordel at madrassen er fast, da madrassens fasthed har betydning for at barnet kan bruge og udvikle sine muskler. Tendensen til fladhed i baghovedet skyldes umiddelbart nok ikke madrassen, men måske det faktum at hun har ligget mere på ryggen med hovedet placeret lige i forhold til kroppen, i stedet for med hovedet drejet til siden?!
Alt efter din datters alder er det begrænset hvor meget du aktivt kan gøre ved din datters kraniefacon. Du kan naturligvis fortsat være opmærksom på at dreje hendes hoved, at hun ikke skal sidde i skråstol og lignende for meget, at hun i vågne perioder så vidt muligt skal ligge på maven mv.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske