Svar: Uld- eller bomuldsundertøj? Og fra hvilken alder bruger man hovedpude?

20. august 2003

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kathrine

Det der er vigtigt med hensyn til undertøj er at det er behageligt og blødt for barnet at have på kroppen. Jeg synes tit det kan være en fordel at vælge en bodystocking frem for det todelte undertøj, da man undgår et stykke med bart imellem undertrøje og ble. Det er ikke så vigtigt med en lille nyfødt, men lige så snart barnet begynder at bevæge sig, er det rart at tøjet er samlet.

Bomuld er blødt og rart. Der er dog det med bomuld at hvis man sveder meget bliver det fugtigt og barnet kan derfor komme til at fryse. Uldundertøj kan suge sved uden at føles vådt og derfor foretrækkes det ofte til vinterbrug.

Umiddelbart synes jeg du kan købe begge dele og se hvad du synes bedst om. Sålænge dit barn er helt lille er det begrænset hvormeget det er ude og hvormeget det bevæger sig og sveder. Store tykke babyer sveder ofte mere end de mere spinkle.

Det er ...

Annonce

... noget andet når barnet kommer op i vuggestue og børnehavealderen. Her har børn mere behov for at tøjet de har på er til at ånde igennem.

Det er altid en god idé at vaske undertøjet før brug, da der i noget nyt tøj er tilsætningsstoffer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til hovedpude og børn, så har et lille barn ikke brug for hovedpude. Du kan evt. lægge en stofble ind i et lille pudebetræk, så er det helt fladt og det ser pænt ud. Samtidig kan det være praktisk med en stofble under barnets hoved, hvis barnet gylper lidt, når det ligger.

De fleste børn siger selv til når de gerne vil have en hovedpude. Som regel er det ikke før i 2-3 års alderen og jeg synes ikke du skal give barnet en hovedpude før denne alder. Den pude du til den tid vælger skal stadig være en flad model, selvom barnet er omkring tre år og synes det er rart med lidt støtte for nakken, skal puden stadig være for børn.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig