Svar: Uld- eller bomuldsundertøj? Og fra hvilken alder bruger man hovedpude?
20. august 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Kathrine
Det der er vigtigt med hensyn til undertøj er at det er behageligt og blødt for barnet at have på kroppen. Jeg synes tit det kan være en fordel at vælge en bodystocking frem for det todelte undertøj, da man undgår et stykke med bart imellem undertrøje og ble. Det er ikke så vigtigt med en lille nyfødt, men lige så snart barnet begynder at bevæge sig, er det rart at tøjet er samlet.
Bomuld er blødt og rart. Der er dog det med bomuld at hvis man sveder meget bliver det fugtigt og barnet kan derfor komme til at fryse. Uldundertøj kan suge sved uden at føles vådt og derfor foretrækkes det ofte til vinterbrug.
Umiddelbart synes jeg du kan købe begge dele og se hvad du synes bedst om. Sålænge dit barn er helt lille er det begrænset hvormeget det er ude og hvormeget det bevæger sig og sveder. Store tykke babyer sveder ofte mere end de mere spinkle.
Det er noget andet når barnet kommer op i vuggestue og børnehavealderen. Her har børn mere behov for at tøjet de har på er til at ånde igennem.
Det er altid en god idé at vaske undertøjet før brug, da der i noget nyt tøj er tilsætningsstoffer.
Med hensyn til hovedpude og børn, så har et lille barn ikke brug for hovedpude. Du kan evt. lægge en stofble ind i et lille pudebetræk, så er det helt fladt og det ser pænt ud. Samtidig kan det være praktisk med en stofble under barnets hoved, hvis barnet gylper lidt, når det ligger.
De fleste børn siger selv til når de gerne vil have en hovedpude. Som regel er det ikke før i 2-3 års alderen og jeg synes ikke du skal give barnet en hovedpude før denne alder. Den pude du til den tid vælger skal stadig være en flad model, selvom barnet er omkring tre år og synes det er rart med lidt støtte for nakken, skal puden stadig være for børn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske