Min datter er meget stor

20. august 2003

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Min datter er meget stor

Hej Netsundhedsplejerske.

Jeg skrev til dig da min datter var 10 uger og vejede 7,4 kilo (fødselsvægt 3,2 - født 12 dage før termin). Dengang var mit spørgsmål om hun kunne tage for meget på og du svarede mig, at hendes vægt var ok, og at risikoen for overvægt senere i livet ikke var højere end normalt - en af mine bekymringer.

Nu skriver jeg så igen. Min datter stortrives og er en glad, dejlig pige, der sover om natten og er en stor, stor glæde for sine forældre om dagen. Så langt, så godt. Men hun er bare enormt stor - vejer nu (20 uger gammel) 10,8 kilo/ 65 cm lang. Hun ammes 100%.

Jeg har hele tiden fået at vide af "min" sundhedsplejerske, at "en dag vil hendes vægt stagnere". Men hvornår? Min datter tager jo fortsat ca. 350 gram på om ugen og hvis det fortsætter, bliver hun jo ekstrem stor.

Er det virkelig normalt at en baby er SÅ stor og senere ...

Annonce

... ender som normalvægtig? Hun bruger str. 90 i bodystockings, da de skal nå hele vejen udenom hendes mave, hun kan ikke sidde i trip-trap-stolen (vi har kun prøvesiddet i den - det er ikke fordi hun skulle sidde der ellers), da hendes lår ikke kan være mellem bøjlen og sædet etc. Hun kan endnu ikke trille - højest sandsynligt pga. "overlæs"... for hun gør store anstrengelser. Hun er ca. 3-4 kilo større end de andre, jævnaldrende børn i mødregruppen.

Jeg ammer som sagt 100% og trives med det, men det er jo tilsyneladende fløde, der kommer ud. Vil det være bedre at give hende grød el. lign. for at stoppe vægtstigningen lidt? Hun er lige knap 5 mdr. Hun ammer ca. 10 gange i døgnet.

Håber du vil svare mig - jeg er ikke ellers "vægthysterisk", men er da bekymret for om hun ender med overvægt. Hun vejer jo nu som en gennemsnits-1-årig.

På forhånd tak -

Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.