Brev:
Min datter er meget stor
20. august 2003
Alder:
5 mdr.
Min datter er meget stor
Hej Netsundhedsplejerske.
Jeg skrev til dig da min datter var 10 uger og vejede 7,4 kilo (fødselsvægt 3,2 - født 12 dage før termin). Dengang var mit spørgsmål om hun kunne tage for meget på og du svarede mig, at hendes vægt var ok, og at risikoen for overvægt senere i livet ikke var højere end normalt - en af mine bekymringer.
Nu skriver jeg så igen. Min datter stortrives og er en glad, dejlig pige, der sover om natten og er en stor, stor glæde for sine forældre om dagen. Så langt, så godt. Men hun er bare enormt stor - vejer nu (20 uger gammel) 10,8 kilo/ 65 cm lang. Hun ammes 100%.
Jeg har hele tiden fået at vide af "min" sundhedsplejerske, at "en dag vil hendes vægt stagnere". Men hvornår? Min datter tager jo fortsat ca. 350 gram på om ugen og hvis det fortsætter, bliver hun jo ekstrem stor.
Er det virkelig normalt at en baby er SÅ stor og senere ender som normalvægtig? Hun bruger str. 90 i bodystockings, da de skal nå hele vejen udenom hendes mave, hun kan ikke sidde i trip-trap-stolen (vi har kun prøvesiddet i den - det er ikke fordi hun skulle sidde der ellers), da hendes lår ikke kan være mellem bøjlen og sædet etc. Hun kan endnu ikke trille - højest sandsynligt pga. "overlæs"... for hun gør store anstrengelser. Hun er ca. 3-4 kilo større end de andre, jævnaldrende børn i mødregruppen.
Jeg ammer som sagt 100% og trives med det, men det er jo tilsyneladende fløde, der kommer ud. Vil det være bedre at give hende grød el. lign. for at stoppe vægtstigningen lidt? Hun er lige knap 5 mdr. Hun ammer ca. 10 gange i døgnet.
Håber du vil svare mig - jeg er ikke ellers "vægthysterisk", men er da bekymret for om hun ender med overvægt. Hun vejer jo nu som en gennemsnits-1-årig.
På forhånd tak -
Kristine