Svar: Sutteforvirring - hvilken slags sut

11. februar 2005

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Emils mor

Om selve sutten skal være anatomisk eller almindelig synes jeg må vurderes ud fra, hvad barnet helst vil sutte på.

Fordelen ved de ganske almindelige sutter er at sutteskjoldet ofte vender udad og på de anatomiske sutter vender skjoldet indad. Nogle børn har så stort et vacuum, når de sutter at sutten næsten kan skære sig ind i huden rundt om munden, når det vender indad og dette undgåes jo når skjoldet vender udad. Derudover så savler mange børn og under det indadvendte skjold samler der sig derfor ofte spyt, ...

Annonce

... som kan give barnet hudproblemer omkring munden.

Enkelte anatomisk formede sutter mangler også en ring og det anbefales at en sut har ring af sikkerhedsmæssige årsager. Dertil kommer jo det praktiske i at man kan trække en stofble igennem ringen og dermed give sit barn en 'sutteklud'.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes ganske udemærkede anatomiske sutter, men de billige almindelige runde sutter er faktisk ofte ganske gode.

Om I skal vælge det ene fremfor det andet er nok en smagssag. Giv ham dem han bedst kan lide og falder bedst til ro med.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder