Svar: Sutteforvirring - hvilken slags sut
11. februar 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Emils mor
Om selve sutten skal være anatomisk eller almindelig synes jeg må vurderes ud fra, hvad barnet helst vil sutte på.
Fordelen ved de ganske almindelige sutter er at sutteskjoldet ofte vender udad og på de anatomiske sutter vender skjoldet indad. Nogle børn har så stort et vacuum, når de sutter at sutten næsten kan skære sig ind i huden rundt om munden, når det vender indad og dette undgåes jo når skjoldet vender udad. Derudover så savler mange børn og under det indadvendte skjold samler der sig derfor ofte spyt, som kan give barnet hudproblemer omkring munden.
Enkelte anatomisk formede sutter mangler også en ring og det anbefales at en sut har ring af sikkerhedsmæssige årsager. Dertil kommer jo det praktiske i at man kan trække en stofble igennem ringen og dermed give sit barn en 'sutteklud'.
Der findes ganske udemærkede anatomiske sutter, men de billige almindelige runde sutter er faktisk ofte ganske gode.
Om I skal vælge det ene fremfor det andet er nok en smagssag. Giv ham dem han bedst kan lide og falder bedst til ro med.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske