Svar: Phtalater i bidering?
22. januar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Navnet 'Bidehånd' kender jeg desværre ikke, men formoder at du referere til en bidering?
Det er sådan at legetøj kan være fremstillet af blød plast, som ofte er PVC (polyvinylchlorid). PVC kan være blødgjort med blødgørere (phthalater), hvoraf flere er skadelige for miljøet og har en hormonforstyrrende effekt.
Indeholder legetøjet phthalater, er der fare for at de skadelige stoffer afgives, når barnet f.eks. sutter på legetøjet. Ifølge de danske regler, må legetøj, der er beregnet til børn under 3 år, ikke indeholde blødgørere i mængder der overstiger ½ g pr. kg legetøj.
Netop i bideringe har der været anvendt blød PVC-plast, som indeholder blødgørere i form af phthalater. Bideringe er derfor omfattet af Miljøministeriets bekendtgørelse om forbud mod phthalater i legetøj til børn i alderen 0-3 år. Ifølge bekendtgørelsen har det ikke været tilladt at sælge legetøj, der indeholder blødgørere, siden 1. april 2000.
Det er Miljøstyrelsen, der fører tilsyn med, at disse regler bliver overholdt. Jeg vil derfor formode at en bidering der er købt efter 1. april 2000 er i orden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske