Svar: Lammeskind i barnevognen

31. juli 2003

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kathrine

Man skal altid lige tænke sig om, når man vil stille en nyfødt udenfor og sove. Som tommelfinger regel kan man sige at barnet må sove ude, når det har genvundet en fødselsvægt på mindst 3000 gram og hvis det ellers er sundt og rask.

Du skal se på vejret. Hvis det er klart og tørt kan dit barn godt sove ude, men du skal ikke ligge et nyfødt barn ud hvis det er koldt, blæsende og tåget.

Det er rigtigt at børn godt må sove ude, sålænge det er varmere end minus 10 grader. Men du skal være opmærksom på at små børn ikke mærker, når de fryser. Du kan derfor ikke forvente at dit barn vil begynde at græde, hvis det får det for koldt.

Jeg vil anbefale at man i begyndelsen nøjes med at gå en tur med den lille. Efterhånden kan den udendørs sovetid langsomt trappes op. Når du går en tur kan du hele tiden stikke en hånd ned i barnevognen og mærke efter, om barnet har den rigtige temperatur. Du kan mærke efter i nakken, som hverken må føles svedig eller kølig. I begyndelsen kan en tur vare små 20 min og du må tage barnet ud af vognen og med ind; men langsomt kan du optrappe turens varighed og lade barnet sove ude længere ...

Annonce

... tid.

Man kan godt bruge lammeskind til at isolere barnevognen med i bunden, men du kan også bruge en flamingoplade eller en isoleringsmadras. Hvis du har et lammeskind kan dette bruges i barnevognen, men det anbefales ikke til andet brug, af risiko for allergi, på grund af at det samler husstøvmider.

Med hensyn til påklædning, så tænk på hvordan du selv ville klæde dig på. Du kan godt købe en sove-pose eller lignende, men du kan også købe en lille dragt med handsker og fødder og putte barnet med en dyne. Det afhænger af hvad du selv er mest til. Der er ikke nogen regler for at noget er bedre end noget andet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Barnet skal være iklædt fra top til tå også med hue, således at kun ansigtet er frit. Har barnet været for varmt klædt på vil det få små røde knopper (varmeknopper), som vil forsvinde hurtigt, når du giver barnet andet tøj på.

Når du begynder at lade barnet stå ude og sove til middag skal vognen stå i læ og ikke i direkte sol. Du skal altid have opsyn med barnet.

Håber svaret var fyldestgørende og held og lykke med den forestående fødsel. Du er velkommen til at skrive igen, også når guldklumpen er kommet til verden.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.