Svar: Barnevognssele
8. maj 2014
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Normalt skal børn ikke kunne vende sig helt om på maven, når de har barnevognssele på. Selen skal naturligvis give en vis bevægelsesfrihed, men ikke så meget, at barnet kan trille helt omkring - hvis barnet kan det, så vil der normalt også være risiko for at barnet kan falde ud over kanten på barnevognen eller komme i klemme i selen…
Sundhedsstyrelsen har i 2013 lavet "Anvendelse af soveseler i dagtilbud til børn" og anbefalingen lyder:
- Spædbørn og småbørn skal overvåges og tilses jævnligt under søvn.
- Ingen sele kan anses for at være helt sikker, hvilket støtter behovet for overvågning.
- Hvis et barn sover i sele, skal soveselen passe til formålet, opfylde gældende kvalitetskrav, efterses for eventuelle mangler, og brugsanvisningen skal følges hver gang, soveselen anvendes.
- Vågne børn i sele bør ikke være alene.
- Vælg en sovesele, som passer til det, du skal bruge den til. Der findes mange typer af seler til mange forskellige formål, fx gåseler, bæreseler, soveseler, barnevognsseler osv.
- Vælg en sovesele, der passer til barnets alder og størrelse. Det betyder, at den skal sidde tæt ind til kroppen uden at stramme, at barnet ikke kan arbejde sig fri af den, og den skal være nem at justere – både til større og til mindre størrelse.
- Soveselen skal opfylde den europæiske sikkerhedsstandard EN 13210:2004 og være godkendt af Dansk Varefakta Nævn, dvs. mærket VAREFAKTA.
- Vælg en sovesele med skridtstrop (skridtgjord), hvis barnet skal sove i den.
- Beslag, knapper og spænder bør være nikkelfrie.
- Soveselen skal installeres og benyttes i overensstemmelse med brugsanvisningen hver gang, den bruges.
- Soveselen skal være fastspændt med remme i bunden af barnevognen/krybben, og remmene skal være strammet helt til, så barnet ikke kan løfte sig fra madrassen.
- Soveselen skal efterses for slitage, mørt stof, løse syninger og ødelagte spænder hver eneste gang, barnet fastspændes.
- Vælg en sovesele, der kan vaskes ved mindst 60 grader.
Jeg skal sende anbefalingen til dig i en separat email :)
Jeg ved ikke hvilken sele de bruger i vuggestuen og om den har større bevægelsesfrihed - du kan spørge dem, hvad de bruger. Måske kan du købe den samme slags…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske