Svar: Barnevognssele

8. maj 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Normalt skal børn ikke kunne vende sig helt om på maven, når de har barnevognssele på. Selen skal naturligvis give en vis bevægelsesfrihed, men ikke så meget, at barnet kan trille helt omkring - hvis barnet kan det, så vil der normalt også være risiko for at barnet kan falde ud over kanten på barnevognen eller komme i klemme i selen…

Sundhedsstyrelsen har i 2013 lavet "Anvendelse af soveseler i dagtilbud til børn" og anbefalingen lyder:

- Spædbørn og småbørn skal overvåges og tilses jævnligt under søvn.
- Ingen sele kan anses for at være helt sikker, hvilket støtter behovet for overvågning.
- Hvis et barn sover i sele, skal soveselen passe til formålet, opfylde gældende kvalitetskrav, efterses for eventuelle mangler, og brugsanvisningen skal følges hver gang, soveselen anvendes.
- Vågne børn i sele bør ikke være alene.
- Vælg en sovesele, som passer til det, du skal bruge den til. Der findes mange typer af seler til mange forskellige formål, fx gåseler, bæreseler, soveseler, barnevognsseler osv.
- Vælg en sovesele, der passer til barnets alder og størrelse. Det betyder, at den skal sidde tæt ...

Annonce

... ind til kroppen uden at stramme, at barnet ikke kan arbejde sig fri af den, og den skal være nem at justere – både til større og til mindre størrelse.
- Soveselen skal opfylde den europæiske sikkerhedsstandard EN 13210:2004 og være godkendt af Dansk Varefakta Nævn, dvs. mærket VAREFAKTA.
- Vælg en sovesele med skridtstrop (skridtgjord), hvis barnet skal sove i den.
- Beslag, knapper og spænder bør være nikkelfrie.
- Soveselen skal installeres og benyttes i overensstemmelse med brugsanvisningen hver gang, den bruges.
- Soveselen skal være fastspændt med remme i bunden af barnevognen/krybben, og remmene skal være strammet helt til, så barnet ikke kan løfte sig fra madrassen.
- Soveselen skal efterses for slitage, mørt stof, løse syninger og ødelagte spænder hver eneste gang, barnet fastspændes.
- Vælg en sovesele, der kan vaskes ved mindst 60 grader.

Jeg skal sende anbefalingen til dig i en separat email :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg ved ikke hvilken sele de bruger i vuggestuen og om den har større bevægelsesfrihed - du kan spørge dem, hvad de bruger. Måske kan du købe den samme slags…

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder