Svar: Tripp-trapp stol og sikkerhed

24. november 2004

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Fie

Så vidt jeg ved, så skal tripp-trapp stolen indstilles således at den underste plade sidder i en højde, så de støtter barnets fødder, altså som jeg kan læse ud fra jeres brev, at I allerede gør. Funktionen skulle jo netop være at stolen følger barnet i takt med at barnet vokser og benene bliver længere. Fodpladen bør også sidde lidt længere fremme end selv sædet, så benene har ordentlig støtte. Det er hvad jeg har lært. Alternativt kan du jo skrive til 'Stokke' og spørge hvad der er korrekt.

Det er rigtigt at en tripp-trapp stol godt kan tippe. Det er derfor altid nødvendigt at holde øje med børn som sidder i en høj stol. Hvis de skubber fra på bordet eller rejser sig op, så kan stolen tippe, præcist som du også oplever.

Har I en pude i stolen? Jeg tænker på de puder som laves specielt til tripp-trapp stolene. Puderne gør jo at ...

Annonce

... barnet sidder mere 'fast' i stolen og derfor ikke kan bevæge sig så meget op og ned.

En anden mulighed er også at forsøge at sætte pigerne uden bøjle. I en alder af 10 mdr. er det dog lidt tidligt, men det lyder som om at det er et par stærke og godt udviklet motoriske piger du har dig og hvis de kan sidde uden støtte, er det måske at foretrække fremfor at de møver rundt og risikerer at vælte.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg håber at andre vil give deres besyv med på debatsiderne og dele ud af deres erfaringer. Hvis du taler med producenten af stolen, må du meget gerne give en tilbagemelding, så vi alle kan blive lidt klogere.

Jeg vil lige sige at der er lavet en test af høje barnestole for et par år siden, hvor Tripp-trapp stolen klarede sig perfekt. Du kan se testen her:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/boern/barnestole/

Fortsat held og lykke med dem begge.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.