Svar: Tripp-trapp stol og sikkerhed
24. november 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Fie
Så vidt jeg ved, så skal tripp-trapp stolen indstilles således at den underste plade sidder i en højde, så de støtter barnets fødder, altså som jeg kan læse ud fra jeres brev, at I allerede gør. Funktionen skulle jo netop være at stolen følger barnet i takt med at barnet vokser og benene bliver længere. Fodpladen bør også sidde lidt længere fremme end selv sædet, så benene har ordentlig støtte. Det er hvad jeg har lært. Alternativt kan du jo skrive til 'Stokke' og spørge hvad der er korrekt.
Det er rigtigt at en tripp-trapp stol godt kan tippe. Det er derfor altid nødvendigt at holde øje med børn som sidder i en høj stol. Hvis de skubber fra på bordet eller rejser sig op, så kan stolen tippe, præcist som du også oplever.
Har I en pude i stolen? Jeg tænker på de puder som laves specielt til tripp-trapp stolene. Puderne gør jo at barnet sidder mere 'fast' i stolen og derfor ikke kan bevæge sig så meget op og ned.
En anden mulighed er også at forsøge at sætte pigerne uden bøjle. I en alder af 10 mdr. er det dog lidt tidligt, men det lyder som om at det er et par stærke og godt udviklet motoriske piger du har dig og hvis de kan sidde uden støtte, er det måske at foretrække fremfor at de møver rundt og risikerer at vælte.
Jeg håber at andre vil give deres besyv med på debatsiderne og dele ud af deres erfaringer. Hvis du taler med producenten af stolen, må du meget gerne give en tilbagemelding, så vi alle kan blive lidt klogere.
Jeg vil lige sige at der er lavet en test af høje barnestole for et par år siden, hvor Tripp-trapp stolen klarede sig perfekt. Du kan se testen her:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/boern/barnestole/
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske