Brev:
12 uger gammel pige med tandfrembrud
25. november 2004
Alder:
3 mdr.
12 uger gammel pige med tandfrembrud
Hej Helen
Først og fremmest må jeg lige rose dig for en super god brevkasse. Den er guld værd :o)
Vores datter på snart 12 uger har meget synlige ”tandfrembrud” i både over- og undermund. De er dog allermest fremtrædende i overmunden. Det drejer sig om de fire tænder, der sidder ved siden af de midterste fortænder. Fælles for dem alle er, at de kun er synlige på forsiden af gummerne, som om de vokser udad og ikke ned/op.
Der er kun en meget lille hinde på den ene af de øverste – den er ca. 3 mm i diameteren og sidder ca. 1½ mm fra dér, hvor tænderne normalt bryder frem. Spørgsmålene er så, om det kan være rigtigt, at hun allerede i en alder af ca 3 mdr. er ved at få sine tænder, om de kan sidde sådan længe inden de vokser ned/op, eller om hun får tænder, hvor det meste af forsiden af tanden vokser direkte ud af gummerne?
Vi har en dreng på 4½ år, og han fik først sine første tænder da han var ca. 7 mdr. og alle voksede frem på normalvis – altså ned- eller opad gummerne og ikke udad.
Der skal lige siges, at hun ikke viser tegn på, at ”tandfrembruddene” gør ondt. Når vi rører ved gummerne, hvor tænderne er meget synlige, tyder det heller ikke på, at de er ømme.
Håber du kan hjælpe os med et svar, ellers må vi jo tage hende til en tandlæge.
Venlig hilsen ”Tandfeen”