Brev:
Tripp-trapp stol og sikkerhed
24. november 2004
Alder:
10 mdr.
Tripp-trapp stol og sikkerhed
Kære Helen
Vores Tripp Trapp-stole er naturligvis helt uundværlige til Laura og Elisabeth på 10 måneder, som er glade for at spise med ved bordet som os andre, og i øvrigt laver fis og ballade i lange baner med os og hinanden på tværs af bordet.... Men jeg har lige et par spørgsmål om det med højstolene.
1) Jeg hørte fra en veninde, at hun for nogle år siden havde fået at vide af sin sundhedsplejerske, at Tripp Trapp stolen skulle indstilles på den måde, at fodpladen skulle så langt op til siddepladen som muligt, så børnene kunne side med strakte ben ligesom de gør på gulvet. Er det rigtigt? I øjeblikket har vi den indstillet som til et større barn, dvs. at fodpladen støtter foden, når benet er bøjet ca. 90 grader. Hvis de skal sidde med strakte ben nu, hvornår skal man så ændre indstillingen, så de sidder ligesom os andre?
2) På trods af bøjle på Tripp Trapp stolen, så kan Elisabeth sagtens kravle ud af stolen og op på bordet, hvis man bare kigger væk i et splitsekund - og det gør man jo nogle gange, når man skal hjælp to børn med at spise og drikke, selvom de efterhånden spiser/drikker meget selv. Har du nogen forslag til, hvordan vi evt. kan sikre hende yderligere? Eller skal vi bare fortsætte som hidtil? Ofte må jeg sidde med en hånd om hendes fod, når jeg vender mig over til Laura, så jeg er sikker på, at der ikke sker noget. Det er mest, hvis hun er lidt utålmodig, og f.eks. gerne vil have fat i koppen, og det kan jeg jo godt forstå, men det er jo lidt farligt at have hende til at kravle op på bordet!
Når de er ved at være mætte kan de også begge tit finde på at rejse sig op på fodpladen og læne kroppen baglæns, men jeg tror da 7-9-13 ikke at de kan ryge bagover. Til gengæld kan Elisabeth også godt finde på at vippe på stolen, hvis hun skubber fra bordet med fødderne, og stolen støder op mod noget, så den ikke kan skubbes mere bagud.... hjææææælp! :-) Har du nogen ideer?
Venlig hilsen
Fie