Svar: Hvor meget tøj
29. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Børn er jo forskellige både i alder (og dermed evne til at regulere temperatur) og i størrelse (nogen børn sveder mere end andre), så det er svært at opstille helt generelle regler for dette.
Som vejret er lige nu, så synes jeg at det umiddelbart vil være en god idé med en bodystocking, en langærmet bluse, en sparkedragt og en trøje og derudover en dyne. Du må vurdere din datters temperatur ved at mærke hende i nakken. Er hun våd og svedig, så har hun det for varmt og virker hun lidt kølig, så skal hun have varmere tøj på, evt. en heldragt at sove i, eller et tæppe over dynen.
Det kommer også an på, hvor meget læ der er, hvor barnevognen står. Det er altid en god idé at du forestiller dig at du selv sad stille på en havestol, hvor barnevognen står. Hvor meget ville du så selv tage på. Ville det være nok med dit almindelige tøj og en dyne, eller skulle du også have en frakke på. Altså en vurdering af hvad du havde behov for, hvis du sad helt stille.
Hue og handsker og et par strømper under en sparkedragt eller et par bløde sutsko er altid en god idé.
Man kan købe dejlige dragter til de helt små børn, når det bliver koldt i vejret. En heldragt, lidt som en flyverdragt, men ikke helt så stiv i det. De fås i forskellige prisklasser og nogen af de billige kan være ganske udemærkede.
Fortsat god tur ud i det fri:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske