Svar: Sele i barnevogn - 15 mdr.
27. juli 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Birgitte
Om du kan bruge den sele der allerede sidder i vognen afhænger helt af hvad det er for en vogn og hvad det er for en tilhørende sele. De seler som sidder i mange klapvogne/combivogne er løse og kan ikke spænde barnet tilstrækkeligt fast.
I en almindelig barnevogn er der ikke sele. Den skal man købe ved siden af, hvorfor disse sælges i butikkerne.
De seler man køber har et rygstykke og ofte også et stykke foran maven. De kan således spændes, så de sidder fast om barnet som 'en trøje' samtidig med at man kan spænde dem, så de sidder stramt i vognen. Det sikrer naturligvis barnet bedst.
Selen bruger man jo allerede fra barnet begynder at kunne sidde selv. Der er således forskel på om det er et barn på mellem 6-8 mdr. der skal spændes fast eller et barn på 15 mdr. Hvorvidt du kan bruge den sele der allerede sidder i vognen er således en individuel vurdering.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske