Svar: Hvornår skifte til klapvogn?

26. november 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Julie

Som udgangspunkt vil de fleste børn sove bedst i en barnevogn. Dette fordi en barnevognskasse er en tæt kasse, der er ikke træk ind fra siderne, barnet ligger mere beskyttet og i en barnevognskasse, ligger barnet også på en madras. En barnevognskasse lavet med stofsider vil være mere varm end en barnevognskasse lavet i stål, hvilket især har betydning, nu hvor det er koldt i vejret.

Klapvogne findes i mange udgaver, hvor der er alt lige fra de helt spinkle paraplyklapvogne til de større vogne, der kan bruges til længere ture også i ujævnt terræn. En klapvogn vil normalt bestå af et sæde, der kan være mere eller mindre foret og et ryglæn som så kan justeres op og ned, så barnet næsten kan ligge, men ellers sidder op i forskellige vinkler. Et barn vil ikke ligge beskyttet for vind og vejr på samme måde i en klapvogn, som det normalt gør i en barnevogn. Dog har nogle klapvogne mulighed for at man kan bruge en kørepose, så barnet i klapvognen stadig kan ligge beskyttet og sove godt - fordi køreposen så er foret og tyk og rar at ligge på, samtidig med at barnet så er beskyttet mod træk ind fra siden.

Der er normalt også forskel på affjedringen, både mellem barnevogne og klapvogne, men også alt efter ...

Annonce

... hvilken klapvogn man evt. vælger. Det er derfor altid en god idé at undersøge, hvordan affjedringen er og sikre sig at barnet ikke får bump og stød op i kroppen, når barnet er i vognen og man skal ud på længere ture i ujævnt terræn. Der er stor forskel på kravene alt efter om man kun bruger vognen i indkøbscenteret eller om man også bruger den udendørs, kører op og ned af fortov osv.

Du skriver at I har en kombivogn og at du er glad for denne og jeg tolker dit brev sådan, at I lige nu bruger den som barnevogn. Det lyder som en god idé at bibeholde dette. Din dreng er 10 måneder gammel og vil sandsynligvis sove bedst, hvis han kan ligge rigtigt ned - godt beskyttet af vind og vejr. Også selvom du starter med at lade ham sidde op og kikke på verden, så han kan blive lagt rigtigt ned bagefter :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvornår man skifter til klapvogn er individuelt - nogle familier klarer sig helt uden klapvogn, andre synes en klapvogn er mere praktisk fordi den kan klappes sammen og tages med i bilen og bruger derfor klapvogn altid, når de er nogle steder ... Der er ingen faste regler her .. :) Det afhænger meget af hvad type vogn man har, årstid, barnets behov - ja familiens behov ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor