Svar: Genbrugte madrasser
22. februar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Mie
Det anbefales normalt at man køber nye madrasser. Gamle madrasser kan være fyldt med støvmider og andet, som kan udvikle allergi hos barnet.
Netop til en vugge, behøver madrassen måske ikke være så dyr, det er begrænset hvor lang tid den bruges og også begrænset hvor meget barnet vejer og i det hele taget påvirker madrassen ... Og man kan godt finde madrasser til mellem 100-200 kr så at genbruge, gøre en masse ud af rens og rengøring kan måske ikke betale sig.
Du skal jo være opmærksom på at til en lift eller vugge, må madrassen gerne være af skum. En skumgummimadras afgiver ikke giftige dampe eller andet og de behøver ikke koste særlig meget. Så det var måske en idé at købe en skumgummimadras til 100 kr i stedet for at løbe en risiko for allergi ...
Jeg synes dog det må komme an på et skøn og her må man også vurdere i hvad seng madrassen skal bruges og hvor gammelt barnet er, når det skal sove på madrassen...
Den madras der stort set ikke er brugt, kan vaskes i maskinen ved 60 grader og virker fin, ikke har stået et sted, hvor der er fugtigt, ikke virker jordslået eller andet, ikke lugter dårligt - kan måske være okay at genbruge. En madras som ikke kan vaskes, tja måske kan den renses, men måske kan det ikke betale sig, fordi det måske ligeså billigt at købe en ny madras ...
Teoretisk set vil det ikke være nok at vaske betrækket og støvsuge madrassen, der kan stadig være mider og afføring fra mider inde i madrassen, som kan give allergiske symptomer. Forskellige studier er lavet, for at se om f.eks. madrasbetræk, kunne være en fordel at anbefale til husstøvmideallergikere - nogle resultater har vist god effekt, andre resultater ingen mærkbar effekt. Så der er altså umiddelbart ingen garanti for at et betræk kan holde miderne inde.
Generelt tænker jeg, at nye madrasser, puder og dyner ikke indeholder støvmider, men de kommer jo naturligt i alle madrasser, dyner osv. før eller siden ... Derfor anbefales det netop at man vasker f.eks. dyner og puder ved 60 grader for at fjerne støvmider osv. og at man vasker mindst 3-4 gange om året - også når man har allergi overfor husstøvmider. En vask ved 60 grader fjerner husstøvmider, en vask ved 40 grader halverer dem kun...
Så du må lave et skøn omkring madrassen og vurdere, hvad du synes vil være det bedste valg for jer :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske