Brev:
Bøvl om aftenen og sovevaner
22. februar 2011
Alder:
2 mdr.
Bøvl om aftenen og sovevaner
Hej Helen.
Jeg skriver nu til dig igen ang. Vores datter som er 10 uger, snart 11 uger gammel. Jeg har brugt dig meget fra da min søn blev født også, hvor du var en stor hjælp for os.
Min datter blev født 5 dage over tid ved normal fødsel. Hun vejede 3710 gram og målte 52 cm ved fødslen. Sidst hun blev vejet er 14 dage siden, hvor hun vejede 5350 gram og målte 61 cm. Jeg ammer stadig og amningen har bare kørt fra dag 1 denne gang, så det er bare super.
Hun har faktisk været rigtig nem fra starten og en glad og tilfreds pige, som gav os det første bevidste smil bare 3 uger gammel :-) - noget helt andet end vores søn, som dengang var lidt for tidligt født, som først smilte da han var 8 uger gammel.
Hun er en pige der vil fremad og vender allerede rundt på siden (kun den ene forløbig) og har fundet sine hænder og rækker ud efter legetøjet og forsøger at gribe.
Men vi bøvler meget med hende om aftenen og hun sover tit meget uroligt. Vi vil gerne give hende gode sovevaner fra start, da vi har døjet med vores søn (som stadig vågner et par gange om natten (han er næsten 3 år nu)). Vi vil også gerne lærer hende, at hun skal lære at sove selv.
Jeg vil derfor gerne have dit råd til, hvordan vi bedst gør dette og om du kan give et godt råd til en rytme, som gør at vi ikke skal bøvle med hende hver aften.
Hun har faktisk haft en okay rytme indtil nu, selvom hun ikke er ældre.
Sådan ser vores dag nogenlunde ud:
Ca. kl. 07.00 vågner hun – nogle dage bliver hun ammet (alt afhængig af hvornår hun sidst har spist) andre står vi op og begynder dagen, får tøj på og leger, ligger på maven, ligger under uro osv.
Ca. kl. 08.00 bliver hun puttet indenfor i liften – sover ca. 1 time, hvor efter hun igen er vågen 1 time til 1½.
Ca. ved 9.30-10 tiden bliver hun puttet udenfor i barnevognen (hun bliver ammet inden, med mindre hun har spist ved 8 eller 9 tiden), hvor hun sover ca. 3 timer hver gang – nogle dage skal jeg ud og give hende sutten og vugge hende lidt en 2-3 gange
Ca. kl. 13.00-13.30 vågner hun og skal ammes med det samme og så er hun vågen igen, hvor vi leger, ligger på maven og ligger under uro. (jeg ammer ca. 7 min på det éne bryst, skifter hende, tilbyder hende det samme bryst igen, hvor hun så spiser et par minutter mere, hvis hun ikke virker tilpas, eller hvis hun begynder at slippe, tage fat, slippe tage fat (hvorfor gør hun dette? ), tilbyder jeg hende det andet bryst, hvor hun spiser ca. 5 min.
Ca. kl. 14.30-15.00 bliver hun igen puttet ud i barnevognen, hvor hun igen sover 2-3 timer, står op ved 17-18 tiden bliver ammet, skiftet, ammet.
Så er det at det hele begynder at gå lidt skævt. Vores dreng er jo kommet hjem (16.30), vi skal have lavet mad, aktivere ham, have ham i bad og puttet ved 19.30 tiden. Hun er vågen her, men når hun så har været vågen et par timer, kan hun kun ammes i søvn og sover måske kun 15 min. På arm ved mig – hvis vi ligger hende i liften våger hun ellers går der 15 min så vågner hun selv.
Hun virker overtræt, kan kun gås med, vil være oppe, nogle gang utrøstelig. Kan overhovedet ikke ligger hende fra mig, for så er hun dybt ulykkelig. Klokken bliver tit 22.00 -23.00 før hun falder til ro, mest fordi jeg ammer hende i søvn, ved at tilbyde hende begge bryster i ca. 10. min på hver (skal lige siges, at det er som om hun skal ammes hver time fra hendes sidste lur til kl. 22-23) Nogle gange er det dog lykkes mig, hvis hun virker sådan okay mæt, at lægge hende i liften og hun sover til natten.
Hvornår skal jeg egentlig putte hende til natten – hvornår er bedst? Hvor mange vågen timer har de i denne alder? Sover hun for meget om dagen?
Alt efter hvornår hun falder i søvn spiser hun kun 1-2 gange om natten, så det er rent luksus i forhold til Benjamin :-)
Jeg har hende dog for det meste i sengen sammen med mig, det er ikke altid jeg orker at lægge hende tilbage i liften – tror du jeg skal til at vende hende af med at sove hos mig om natten eller er hun stadig for lille til at få vaner?
Et andet spørgsmål er, at hun nogle gange, når hun har spist græder, gør sig helt stiv i kroppen. Hun gør det også nogle gang hvor hun ikke lige har spist, men hvor hun er ked af det. Tror du det er fordi hun har ondt i maven? Hun kommer af med afføring ca. hver anden dag, men de sidste 2 dage har hun kommet af med noget 2-3 gange om dagen. Og lidt tyndt er det også?
Jeg håber ikke at mine spørgsmål til dig virker for uoverskuelige og at du kan hjælpe mig med at give svar.
For resten har jeg lige købt din bog, som jeg er ved at læse – så der finder jeg nok også nogle svar. :-)
Venlig hilsen
Leah´s Mor :-)