Svar: Drikkedunk
2. august 2010
Alder:
4 år
Kære mor til tre
Når man bruger drikkedunk til sit barn, så anbefales det, at man er meget opmærksom på hygiejnen.
Drikkedunken bør afvaskes grundigt hver dag og bør fyldes med rent vand fra hanen om morgenen og gerne en gang i løbet af dagen.
Det anbefales også at hver barn har sin egen drikkedunk og ikke deler med andre. Alt efter model, kan det ikke undgås at der kommer spyt, madrester osv. ned i dunken og derfor bør hver barn have sin egen - og den bør påføres navn, så den på den måde så vidt muligt holdes personlig.
Det er nu muligt at købe drikkedunke som ikke indeholder hormonforstyrrende stoffer og det kan man naturligvis overveje.
En drikkedunk anbefales også kun til vand og ikke andre former for væske - både af hensyn til børns sundhed, men bestemt også af hensyn til bakterier og bakterierformering.
En drikkedunk med skruelåg, hvor man kan rense skruegangene godt og komme ned i dunken med en flaskerenser må være at foretrække - men jeg kan desværre ikke anbefale dig nogle specielle mærker her.
Håber dog du er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke i din søgning og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske