Svar: Aktivitetstæppe med spnning top
26. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Nu er jeg jo ikke fysioterapeut eller børnelæge og derfor ikke uddannet specielt til at vurdere, hvorvidt forskellige former for legetøj og aktiviteter kan være særligt gode til børn ... Men, når det er sagt, så kender jeg dog godt "Mariehønen" eller den type af aktivitetstæpper og min umiddelbare tanke er at det kan være ganske udmærket underholdning især til de børn, som ikke bryder sig om at være på maven.
Man bør dog altid variere mellem de forskellige typer af aktiviteter man tilbyder sit barn - det er fint at ligge på en drejeskive for at øve at holde hovedet og kunne gøre dette netop uden at hovedet banker i gulvet, men det er også vigtigt at barnet har mulighed for at ligge på maven uden at være løftet op på en skive, fordi det er måden barnet lærer at trille fra mave til ryg. Barnet har også brug for at ligge på maven på et tæppe, for at øve det at have armene inde under sig, øve at komme op og ligge på albuerne - mere end at ligge med armene flyvende ud til siden :)
Så for lidt og for meget - sådan er det altid og I må finde balancen mellem at bruge drejeskiven og også lade ham ligge direkte på gulvet :)
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske