Svar: Aktivitetstæppe med spnning top

26. april 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor

Nu er jeg jo ikke fysioterapeut eller børnelæge og derfor ikke uddannet specielt til at vurdere, hvorvidt forskellige former for legetøj og aktiviteter kan være særligt gode til børn ... Men, når det er sagt, så kender jeg dog godt "Mariehønen" eller den type af aktivitetstæpper og min umiddelbare tanke er at det kan være ganske udmærket underholdning især til de børn, som ikke bryder sig om at være på maven.

Man bør dog altid variere mellem de forskellige typer af aktiviteter man tilbyder sit barn - det er fint at ligge på en drejeskive for at øve at holde hovedet og kunne gøre dette netop ...

Annonce

... uden at hovedet banker i gulvet, men det er også vigtigt at barnet har mulighed for at ligge på maven uden at være løftet op på en skive, fordi det er måden barnet lærer at trille fra mave til ryg. Barnet har også brug for at ligge på maven på et tæppe, for at øve det at have armene inde under sig, øve at komme op og ligge på albuerne - mere end at ligge med armene flyvende ud til siden :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så for lidt og for meget - sådan er det altid og I må finde balancen mellem at bruge drejeskiven og også lade ham ligge direkte på gulvet :)

Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor