Svar: Bæresele - 5 mdr.
12. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære S
Det er altid svært at sætte præcis tid på hvor længe børn må sidde, for generelt bør små børn ikke sidde, før de er i stand til at sidde selv ...
Der kan være situationer, hvor du er nødt til at have din datter i bæreselen og hvor du ikke har mulighed for at lægge hende fra dig - men i en situation som du beskriver, hvor I er hjemme, er i haven og hun så sidder hos dig imens du ordner have - her ville jeg personligt nok vælge at putte hende ned og lade hende sove de 1½ time i barnevognen. Det er langt bedre for hende at ligge ned at sove.
Når hun sidder i en bæresele kan det ikke undgås at der er en belastning på hendes rygsøjle, hvor hun, når hun ligger ned naturligt ikke vil have nogen belastning der. Børn sidder generelt for meget, både i bæresele, autostol, skråstol og i sækkestole og de har altså allerbedst af at ligge.
Autostolen er nødvendig af sikkerhedsmæssige grunde, bæreselen er nødvendig, hvis man er ude at handle eller andet, hvor man ikke har mulighed for at køre rundt med en barnevogn, - men de gange, hvor man har mulighed for at lægge barnet til at sove i en seng, barnevogn osv. så synes jeg man skal forsøge at gøre det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske