Svar: Skift mellem sutteform
8. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Louisa
De fleste børn vil foretrække en bestemt facon på en sut, som de så holder fast i. Det er genkendelighed og tryghed.
Dertil kommer at mange sutter i dag ændrer størrelse og facon efter barnet alder og udviklingstrin, så når sutter har numre efter trin 1, 2, 3 osv. så handler det ikke kun om at barnet vokser og måske har brug for en større sut, men også om at sutten kan ændre lidt facon efter om barnet kun drikker mælk eller er begyndt at spise fastere føde eller måske begynder at tygge sin mad. Der kan altså være noget logisk i at holde fast i den sut man nu engang har valgt og så bruge sutterne som producenterne anbefaler, fordi der er tænkt meget over udviklingen at sutter og netop tilpasningen til barnets skiftende udviklingstrin og behov.
Når det er sagt, så tror jeg heller ikke der sker noget ved at forsøge med en anden slags. Hvis barnet ikke vil have den, skal du nok finde ud af det og hvis du synes han skal prøve at sutte på en anden facon, så prøv det :) Der er dog intet i vejen med de 'gammeldags-runde' sutter som han har nu og du behøver ikke skifte, hvis han i øvrigt er glad for sin sut.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske