Svar: Madras til juniorseng
29. marts 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Heidi
Tak, - hvor er det dejligt at blive betragtet som en lille del af jeres familie og derfor få lidt opdatering, tak for det :) Og hvor skønt at du venter dig igen, stort tillykke med det!
En skummadras af en god kvalitet, som normalt bruges til børn, bør udskiftes efter 5-8 år, det bør dog vurderes individuelt. Det kan jo spille ind, hvorvidt der f.eks. er tisset igennem madrassen flere gange om ugen i flere år. Så hvis madrassen er fyldt med pletter og store plamager, så kan den også være fyldt med bakterier og andet og så bør den udskiftes til næste barn.
I skal også lægge mærke til faconen, den må ikke være gået ud af facon og have mærker efter, hvordan barnet har ligget. Den må ikke knirke eller have mislyde, når man trykker på den, eller ligger på den. Man må ikke kunne mærke lamellerne i sengens bund igennem madrassen osv. Den skal altså virke som en god og ordenlig madras også til nummer 2, hvis den skal gå i arv.
En madras der har været stillet væk og tages frem, kan indeholde skimmelsvamp - derfor skal man altid være ekstra opmærksom, hvis sengen/madrassen ikke skiftes direkte, men har været gemt væk i en periode og derefter tages frem igen. Da der er tale om en juniorseng og madras til den, så vil det sandsynligvis komme til at passe rigtig fint at Agnete overgår til en voksenseng og den lille ny overtager juniorsengen - og hengemte madrasser undgås derved :)
Allergi kan vi altid få - uanset alder, så der er nok ikke nogen alder, hvor man kan være uden for farezonen ... :) Men generelt gælder det jo om at have et godt indeklima. Det er godt at støvsuge under sengen og bagved sengen, vaske gulv, hvis man ikke har tæpper, også støvsuge madrassen, lade dyner osv. blive luftet, betrækket vasket hver 14. dag osv.
Det er ikke kun madrassen der er vigtig, men hele sovemiljøet og indeklimaet man skal tænke på i forhold til allergiforebyggelse :)
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke med det hele forsat - glæder mig til at følge dig og familien med barn nummer to :)
Knus og rigtig god påske herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske