Svar: Madras til juniorseng

29. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Heidi

Tak, - hvor er det dejligt at blive betragtet som en lille del af jeres familie og derfor få lidt opdatering, tak for det :) Og hvor skønt at du venter dig igen, stort tillykke med det!

En skummadras af en god kvalitet, som normalt bruges til børn, bør udskiftes efter 5-8 år, det bør dog vurderes individuelt. Det kan jo spille ind, hvorvidt der f.eks. er tisset igennem madrassen flere gange om ugen i flere år. Så hvis madrassen er fyldt med pletter og store plamager, så kan den også være fyldt med bakterier og andet og så bør den udskiftes til næste barn.

I skal også lægge mærke til faconen, den må ikke være gået ud af facon og have mærker efter, hvordan barnet har ligget. Den må ikke knirke eller have mislyde, når man trykker på den, eller ligger på den. Man må ikke kunne mærke lamellerne i sengens bund igennem madrassen osv. Den skal altså virke som en god og ordenlig madras også til nummer 2, hvis den skal gå i arv.

En madras der har været stillet væk og tages frem, kan indeholde skimmelsvamp - derfor skal ...

Annonce

... man altid være ekstra opmærksom, hvis sengen/madrassen ikke skiftes direkte, men har været gemt væk i en periode og derefter tages frem igen. Da der er tale om en juniorseng og madras til den, så vil det sandsynligvis komme til at passe rigtig fint at Agnete overgår til en voksenseng og den lille ny overtager juniorsengen - og hengemte madrasser undgås derved :)

Allergi kan vi altid få - uanset alder, så der er nok ikke nogen alder, hvor man kan være uden for farezonen ... :) Men generelt gælder det jo om at have et godt indeklima. Det er godt at støvsuge under sengen og bagved sengen, vaske gulv, hvis man ikke har tæpper, også støvsuge madrassen, lade dyner osv. blive luftet, betrækket vasket hver 14. dag osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er ikke kun madrassen der er vigtig, men hele sovemiljøet og indeklimaet man skal tænke på i forhold til allergiforebyggelse :)

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke med det hele forsat - glæder mig til at følge dig og familien med barn nummer to :)

Knus og rigtig god påske herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.