Svar: Hvad synes du om kravlegård?
2. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Hvis man har en stor hund løbende rundt i huset og man vil være sikker på at kunne placere barnet uden for hundens rækkevidde, så er en kravlegård en rigtig god idé.
Hvis man har pejs, brændeovn eller lignende og har et barn der piller i alt og man skal være sikker på at barnet ikke piller ved ovnen imens man lige går ud med skraldeposen, så er en kravlegård en god idé.
Hvis man bor et sted, hvor der er meget fodkoldt og barnet derfor har brug for at ligge hævet over gulvhøjde, for ikke at få træk og derved blive syg, så er en kravlegård en god idé.
Hvis man mangler et sted at lægge alt legetøjet, når der pludselig skal komme gæster og der skal ryddes hurtigt op, så er en kravlegård en god idé.
Men ellers så synes jeg faktisk at kravlegård er noget af det man som forældre godt kan undvære. Barnet kan ligeså godt ligge på et tæppe på gulvet og børn har jo brug for at kunne bevæge sig selv og bruge sig selv motorisk. Med den alder jeres datter har nu, så vil hun naturligt helst ligge på gulvet, hvor hun kan trille rundt og bevæge sig og begynde at krybe for at få fat i de ting hun ser. Ligeså snart hun begynder at kravle og det gør de fleste børn i 8-10 måneders alderen så gider hun ikke være i en kravlegård, men vil naturligt ud og opleve verden.
Så hvis I skønner at en kravlegård vil være en god idé hos jer i øjeblikket, så lej en i stedet for at købe den, det er sandsynligvis meget kort tid I får den brugt :) Og man kan sagtens leve uden en kravlegård - vi har aldrig brugt kravlegård her i familien, men i andre familier kan den godt have en sikkerhedsmæssig og fornuftig funktion.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske