Svar: Hvad synes du om kravlegård?

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lone

Hvis man har en stor hund løbende rundt i huset og man vil være sikker på at kunne placere barnet uden for hundens rækkevidde, så er en kravlegård en rigtig god idé.

Hvis man har pejs, brændeovn eller lignende og har et barn der piller i alt og man skal være sikker på at barnet ikke piller ved ovnen imens man lige går ud med skraldeposen, så er en kravlegård en god idé.

Hvis man bor et sted, hvor der er meget fodkoldt og barnet derfor har brug for at ligge hævet over gulvhøjde, for ikke at få træk og derved blive syg, så er en kravlegård en god idé.

Hvis man mangler et sted at lægge alt legetøjet, når der pludselig skal komme gæster og der skal ryddes hurtigt op, så er en kravlegård en god idé.

Men ellers så synes jeg faktisk at kravlegård er noget af det man som forældre godt kan undvære. Barnet ...

Annonce

... kan ligeså godt ligge på et tæppe på gulvet og børn har jo brug for at kunne bevæge sig selv og bruge sig selv motorisk. Med den alder jeres datter har nu, så vil hun naturligt helst ligge på gulvet, hvor hun kan trille rundt og bevæge sig og begynde at krybe for at få fat i de ting hun ser. Ligeså snart hun begynder at kravle og det gør de fleste børn i 8-10 måneders alderen så gider hun ikke være i en kravlegård, men vil naturligt ud og opleve verden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så hvis I skønner at en kravlegård vil være en god idé hos jer i øjeblikket, så lej en i stedet for at købe den, det er sandsynligvis meget kort tid I får den brugt :) Og man kan sagtens leve uden en kravlegård - vi har aldrig brugt kravlegård her i familien, men i andre familier kan den godt have en sikkerhedsmæssig og fornuftig funktion.

Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor