Svar: Juniordyne - 11 mdr.

22. januar 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mattis mor

En juniordyne måler 100x140 cm og vil normalt passe til barnet er 5-6 år. Herefter skifter man til en voksendyne, der måler 135-200cm.

Til børn vil man normalt købe en helårsdyne og derfor er det vigtigt at dynen kan regulere temperaturen, så Matti bliver holdt fin varm om vinteren og kan komme af med varmen om sommeren - de dyner der er 'temperatur-regulerende' kan altså godt have en effekt her :)

Dynen skal være blød, så den smyger sig fint omkring ham uden at være for tung. Der bruges normalt dun fra gæs i de bedste dyner. Edderdunsdyner er meget fint (og dyrt), men også dun fra f.eks. sibiriske gæs skulle være rigtig godt. Dun fra ænder kan også bruges, men det er ikke så godt et fyld som dun fra gæs. I nogle dyner findes der også fjer, men fjer isolerer ikke så godt og der bør ikke ...

Annonce

... være mere end 10% fjer i en dun dyne. Bedst er det, hvis den indeholder rene dun.

Det er vigtigt at dynen kan gå i vaskemaskinen og at den tåler tørretumbler. Når din dreng når til at skulle træne renlighed, så kan det ikke undgås at der sker uheld om natten og dynen bliver våd og det er her vigtigt at dynen kan vaskes og tørres, så den er klar til næste dag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt at købe en dyne som er Øko-Tex 100 mærket, det er din garanti for at dynen ikke er produceret med sundhedsfarlige stoffer.

En hovedpude får de fleste børn først brug for omkring 2 års alderen, først i den alder er deres hoved normalt så stort at det har brug for den ekstra støtte. Den pude man der vælger, skal stadig være tynd og lille, lavet specielt til børn.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre i valget af dyne :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.