Svar: Juniordyne - 11 mdr.
22. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Mattis mor
En juniordyne måler 100x140 cm og vil normalt passe til barnet er 5-6 år. Herefter skifter man til en voksendyne, der måler 135-200cm.
Til børn vil man normalt købe en helårsdyne og derfor er det vigtigt at dynen kan regulere temperaturen, så Matti bliver holdt fin varm om vinteren og kan komme af med varmen om sommeren - de dyner der er 'temperatur-regulerende' kan altså godt have en effekt her :)
Dynen skal være blød, så den smyger sig fint omkring ham uden at være for tung. Der bruges normalt dun fra gæs i de bedste dyner. Edderdunsdyner er meget fint (og dyrt), men også dun fra f.eks. sibiriske gæs skulle være rigtig godt. Dun fra ænder kan også bruges, men det er ikke så godt et fyld som dun fra gæs. I nogle dyner findes der også fjer, men fjer isolerer ikke så godt og der bør ikke være mere end 10% fjer i en dun dyne. Bedst er det, hvis den indeholder rene dun.
Det er vigtigt at dynen kan gå i vaskemaskinen og at den tåler tørretumbler. Når din dreng når til at skulle træne renlighed, så kan det ikke undgås at der sker uheld om natten og dynen bliver våd og det er her vigtigt at dynen kan vaskes og tørres, så den er klar til næste dag.
Det er også vigtigt at købe en dyne som er Øko-Tex 100 mærket, det er din garanti for at dynen ikke er produceret med sundhedsfarlige stoffer.
En hovedpude får de fleste børn først brug for omkring 2 års alderen, først i den alder er deres hoved normalt så stort at det har brug for den ekstra støtte. Den pude man der vælger, skal stadig være tynd og lille, lavet specielt til børn.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre i valget af dyne :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske